Udskifte stofleninger til stikkontakt og lampeudtag

Hej LDS

Jeg har været ved at skifte nogle stikkontakter/rammer i vores hus, men opdager nu at der er enkelte stofledninger tilbage, blandt andet hen til et lampeudtag i vores kælder som går videre til en stikkontakt.

De gamle ledninger er trukket i metal rør under gulvet op til stuen. Må jeg trække en ny ledning/kabel ved siden så den ligger løst oppe under loftet? Min eks. svigerfar er installatør, så han kan nok godkende det inden tilslutning, men vil selvfølgelig gerne involvere ham mindst muligt.

Mvh. Morten

16 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Kort og godt nej du må ikke selv skifte noget af det da det er en del af den faste installation.... men din svigerfar må gerne, nu kender jeg ikke noget til jeres familie situation, men forstår ikke hvorfor at sviger far skal involveres mindst muligt når han nu engang har sen fornødne ekspertise til at udfører dette job 100 % efter reglerne og tilmed lovligt, selv om du også kan gøre det efter reglerne vil det ikke på,noget tidspunkt være lovligt da det er installatør arbejde.

Nu står der jo Eks. svigerfar...

hvis du er heldig kan du trække stofledningen ud, og trække en ny ledning med igennem.

Men hvis der ellers ikke er problemer, er der jo ikke noget galt med at der er stofledninger.


Vi prøver igen, i morgen --

Der er to løsninger.

1. Du trækkere nye 1,5 PVL ledere i rør. Du kan enten trække igennem med de gamle ledninger eller med en søgefjeder.
Hvis den viste rør installation er uden fittings så vil dette være pærelet.

2. Du udskifter som beskrevet med X*1,5 PVIK(J) kabel. Her kan dele af den gamle rørinstallation måske genanvendes.
Kablet bør/skal fastgøres  med bøjler, klips eller kabelkanal.

Nej du "MÅ" ikke i formynder Danmark lave dette selv.

Husk Safety first: 
Elektrisk stød er ikke bare farligt nu og her men kan give varige meen, herunder hukkomlsessvigt, talebesvær osv. (omend sandsynligheden er ringe.)

Meeeeen hvis du ved hvad du gør og gør det rigtigt så sker der jo ikke noget.
  

Hvis du vil forsøge at trække et kabel igennem det eksisterende rør, så køb noget at det såkaldte halogen fri kabel, det er betydelig tyndere end det du linker til. (de har det også i Harald Nyborg)


Men hensyn til at selv lave el, så skulle reglerne være betydelig mere lempelige, her efter nytår.   Har jeg hørt, har dog ikke set det på tryk.

Men skal på L-aus kursus her i nærmeste fremtid, så mon ikke der dukker noget op her. 



Vi prøver igen, i morgen --
Annonce

Hvis du trækker i rør må du gerne skralde yderkappen af en del af kablet.
Lad os sige det er et lodret stykke op i vægen. Så skrælder du en del af kablet og trækker det op i rør f.eks 30-40 cm.
Det giver et nemmere træk.



Hvis det drejer sig om vulkaniseret ledning, i indlægget kaldet stofledninger, vil jeg på det kraftigste anbefale dig at skifte dem ud med PVC isolerede ledninger. Stofledningerne er fra begyndelsen af 60erne, og dermed 40 - 50 år gamle. Du kan bruge ledning fra jem&fix, som godt nok kalder enlederledningen kabel. Det er installationsledning. Rådet med at trække kabel i røret og skrælle yderkappen af for at få det igennem en evt. bøjning er ikke det bedste råd. du kan let nøjes med ledning. For en god ordens skyld er behøver du ikke få din X- svigerfar til at godkende det, det er lige så ulovligt, som at du laver installationen selv, men du gør det jo nok alligevel. 


fase

S. Fabrin nu læser du vist ikke hvad du svarer på.

Har man en del af installationen som ligger i rør og noget som skal være synligt.
Da er det en helt legal metode at skrælde et stykke af PVIK(J) kablet (den del som trækkes i rør.

JonDop skrev den 18-02-2018 16:30:24
S. Fabrin nu læser du vist ikke hvad du svarer på.
Har man en del af installationen som ligger i rør og noget som skal være synligt.
Da er det en helt legal metode at skrælde et stykke af PVIK(J) kablet (den del som trækkes i rør. 

De gamle ledninger er trukket i metal rør under gulvet op til stuen. Må jeg trække en ny ledning/kabel ved siden så den ligger løst oppe under loftet? Min eks. svigerfar er installatør, så han kan nok godkende det inden tilslutning, men vil selvfølgelig gerne involvere ham mindst muligt.

Jeg har svaret på det stillede spørgsmål og givet en kommentar til rådet om at skrælle et stykke af kabelkappen. Hvad skulle begrundelsen være for at bruge den metode, når røret går hele vejen. De vulkaniserede ledninger ligger vel ikke uden rør på nogen steder, så der må gå rør hele vejen, ikke sandt? Så jeg forstår ikke, hvorfor du overhovedet blander mere eller mindre afbarket kabel ind i løsningen af opgaven. Kan jeg gå ud fra, at du har viden om installationer i almindelighed eller med hvilken vægt udtaler du dig. Det kunne jo være at du har en uddannelse som elektriker, eller ?


fase

Fabrin skriver "Stofledningerne er fra begyndelsen af 60erne, og dermed 40 - 50 år gamle." Citat slut .

Det er ikke rigtigt , stofledninger går over 100 år tilbage , og senere kom de gummiisoleret ledninger til i 1940erne , de havde dog den ulempe at de hurtigt tørrede ud og krakelerede , og under besættelsen var man nødt til at bruge papir på grund af matrialemangel , efter krigen kom plastisoleret ledninger som man har i dag.


Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............
Der er yderligere 6 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis