Udskifte stofleninger til stikkontakt og lampeudtag

Hej LDS

Jeg har været ved at skifte nogle stikkontakter/rammer i vores hus, men opdager nu at der er enkelte stofledninger tilbage, blandt andet hen til et lampeudtag i vores kælder som går videre til en stikkontakt.

De gamle ledninger er trukket i metal rør under gulvet op til stuen. Må jeg trække en ny ledning/kabel ved siden så den ligger løst oppe under loftet? Min eks. svigerfar er installatør, så han kan nok godkende det inden tilslutning, men vil selvfølgelig gerne involvere ham mindst muligt.

Mvh. Morten

Hej LDS Jeg har været ved at skifte nogle... Vis hele indlægget
16 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Tak for svarene. Jeg tror at jeg vil nappe noget halogenfri ledning. Det må være til at trække igennem metalrøret som går hele vejen.

Vores hus er bygget i 1951 med stofledninger. Jeg kan ikke se om der er gummi eller papir under "stoffet". Da vi købte huset i 2016, fik vi afvide at alle stofledninger var skiftet. Det var de så ikke helt.

S. Fabrin

Hvis du ligefrem spørger så jo uddannet elektriker og el-ingeniør.

Hvor der er anvendt gamle synlige stålrør og stofledninger vil du ofte støde på der er tale om en fittings installation.
Her er det ofte ganske vanskeligt at trække nye ledere. Hvorfor det kan være en ide at adskille installationen på "midten".
(Instalationen på billedet ligner et stålrør som inde i hjørnet slår et 90 graders bøj med fittings).

Dele af den gamle installation f.eks. det stykke rør som går op i vægen til en stikk kan genanvendes med den beskrevne metode.
Herefter vil den resterende del af installationen være udført som kabelinstallation.

   

Loftet i kælderen er skåret op pga. noget svampe angreb som forsikringen tager sig af. Normalt er der isolering også et kælderloft med lerindskud og forskalling under røret. Det vil sige at det nye kabel bliver skjult på et tidspunkt, er det okay?

Det er okay med skjulte kabler og endda indmurede kabler.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Tak for svarene. Jeg tror at jeg vil nappe noget halogenfri ledning. Det må være til at trække igennem metalrøret som går hele vejen.

Vores hus er bygget i 1951 med stofledninger. Jeg kan ikke se om der er gummi eller papir under "stoffet". Da vi købte huset i 2016, fik vi afvide at alle stofledninger var skiftet. Det var de så ikke helt.

Hvis huset er fra 1951 har installationen været lavet med stålrør og vulkaniseret ledning. Det blev først ændret til plastisoleret ledning og plastrør omkring 1960.

Jeg ser ingen grund til ikke bare at forny ledningerne uden en masse halløj med kabel, når nu røret går hele vejen.

karl smart, jeg burde selvfølgelig have skrevet, at ledningerne var mindst 50 år gamle. Under krigen blev der også brugt 1 mm2  ledning og af aluminium pga materiale knaphed.


fase

Det er ok ikke at få alle detaljer med. Så kan der blive lidt for sagen uvedkommende at diskutere 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis