Bør vi få lavet ventilationshuller i kælderen?

Vi oplever rimelig fugtige forhold i nogle af vores rum i kælderen.

Der er i forvejen ikke nogen form for ventilation i kælderen og der står en kondenstumbler. Kondenstumbleren gør naturligvis intet godt for kælderen, men den er overtaget fra de tidligere ejere og er helt ny, så den beholder vi.

Huset er fra 60´erne og det undre mig at der ikke er lavet ventilation i rummene allerede dengang. Jeg er lidt på bar bund og tænker der må være en mening med at der IKKE er ventilation, omvendt synes jeg personligt det er et must.

Hvad synes i? Burde vi ikke få lavet nogle huller og eventuelt få sat nogle fugtstyret ventilatorer i?

6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

En fugtstyret ventilator lyder som en god ide. Inden du gør en hel masse, så kunne det være rart at vide om der er et problem, så op med et pålideligt hygrometer.

Søren O

Tak for dit svar Søren,

Det skal lige siges at kondenstumbleren bare spytter kondensen ud i rummet.
Der er ingen direkte udluftning ud til, fra tumbleren, så det er klart det hele samles i rummet.

Har du et fugtproblem, ja så skal der frisk luft til. Om der skal være åbent direkte ud til det fri, afhænger også en del af hvor varmt du gerne vil have i kælderen. Måske et lille "genvex" anlæg kunne være løsningen. Men igen, prøv lige med et hygrometer.

Søren O

Hvad mener du med at tumbleren spytter det hele ud i rummet? Har du kondensslangen ført til afløb? Så kunne du jo starte med føre den til et afløb. Der kommer forhåbentligt ingen damp ud af tumbleren...

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

En god ventilation i kælderen ville markant nedsætte radon mængden som siver op i huset , og selvfølgelig give en bedre luft generelt.

Mvh S.H. 
Tillid er godt men kontrol er bedre.......

Jeg har vaskemaskine og kondenstumbler i kælderen. Desuden hænger der nogen gange tøj til tørre på snor. Der er åbent via trappen op til baggangen, men ellers ikke nogen udluftning. Der er ikke tegn på fugt.

Så du skal udlufte mere hvis du ser tegn på fugtproblemer ellers ikke. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis