Fjernelse af forskalling

Hej alle.

Jeg vil gerne fjerne gammel forskalling fra spær, men jeg er kommet i tvivl om hvorvidt der kunne ske noget ved det. Forskallingen går fra den ene side af huset til den anden over porebeton vægge. Der er mursten udvendigt og så hulrum mellem mursten og porebeton. Se billedet nedenfor der viser den indvendige opbygning:

Jeg ved at der sidder store remme i husets langsidde der bærer spær, men kan forskallingen have en afstivende effekt? Det er et hus fra 1975.

Skal jeg eventuelt have en ingeniør firma ind over, eller er der en standard måde man byggede på dengang der kan besvare spørgsmålet?

Yderligere billeder:

Mod kortside:

6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

I 1975 var det standard at bygge på den måde at man rejste indermuren og lagde en rem op. Derefter blev spærene sat op. Derefter forskallede man og rejste de resterende indermure. Vir du have forskallingen fjernet for altid eller midlertidig, det fremgår ikke af dit spørgsmål. Svaret til dig vil jo afhænge af, hvorfor forskallingen skal ned, og hvad der skal ske bagefter.


fase

Jeg vil fjerne den eksisterende forskalling først. Så vil jeg sætte bjælker imellem spær (x mm oppe) understøttet med vinkelbeslag. I disse bjælker vil jeg sætte knauf lydbøjler LB1 og S25 stål profiler under. Og så til sidst gips. Gipsloftet skulle da gerne flugte med spær plus et par mm.

På den måde er det meningen at jeg forbedrer lydisoleringen, får lidt mere lofthøjde, og kan rette loftet op i vater uden at overskride de 2.3m der er lovkrav. 

Du kan godt lave det du forbereder. Men du skal ikke glemme dampspærre, tætning omkring installationer m.m. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Hej elmand.

Nej, selvfølgelig ikke :-). Dampspærren er tænkt ind.

Men du mener godt jeg kan fjerne forskallingen uden at ødelægge noget?

Hej.

Jeg har nu haft en ingeniør på. Konklusionen var, at forskallingen ikke havde en afstivende effekt på selve gasbetonen.

Forskallingen havde dog en skivevirkning, hvorved det ikke ville være ok at fjerne forskallingen helt. I dette tilfælde erstatter jeg dog forskallingen med bjælker i samme retning som forskallingen (altså en opgradering), og operationen er derfor ok :-)

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis