Kommentarer til projekt: Renovering af kælder, hvordan repareres murene?

Her samles kommentarer til projektet: Renovering af kælder, hvordan repareres murene?

Kommentarer vises både her og på projektet.
17 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Tak Gregersen! Det jeg er bange for er dog om man kan pudse væggen op, hvilket jeg tænker at man skal gøre for at sætte pladerne på.. Nogle steder virker det som om der er meget lidt der holder stenene i væggen sammen.

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her

Har der været malet med akrylmaling mon?


Elektronikteknikeren

Nej, det ser ikke sådan ud der hvor pudsen stadig hænger. Det er jeg ret sikker på at den ikke har. Men jeg har kigget på de plader du foreslog og det ser rigtigt godt ud. Tak for tippet. Men spørgsmålet er fortsat, hvordan jeg får vøggene pudset op, så jeg kan sætte pladerne på.

Det er en helt normal sokkel fra den tid. Den er fra for cement blev opfundet, så det er kalkmørtel sammen med sten. Du kan sagtens pudse det op, men du må helst ikke cement i mørtelen, eller i hvert fald meget lidt. 

Som jeg ser der er der kun er meget små partier tilbage med pudslag så ville jeg nok sørge for at det hele er hugget af. 

Du kan forbedre bindingen af pudslaget på 2 måder: enten med udkast eller svumning med fliselim. 

Udkast betyder at du laver en meget tynd blanding af mørtel og cement. Den tages så op på pudsebrættet og kastes på væggen i en strygende bevægelse, Så har du en vifte af små mørtel klatter. Næste kast lige ved siden af og sådan blive du ved indtil væggen er helt fyldt med ganske små klatter der er kastet godt ind i hver lille sprække i murværket. 

Svumning betyder at du maler en tynd blanding på med en murer kost. Det skal stryges godt ind i alle sprækker. Der skal pudses senest dagen efter. 



Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce

Hej Erik, det er virkeligt gode råd! Tusind Tak!

Har du et konkret produkt/produkter du vil foreslå?



Mine kældervægge så også sådan ud. I et af værelserne fik den hele armen ned hydraulisk kalkmørtel til 200kr pr sæk. I værelse nr 2 blev jeg lidt mere modig og brugte en standard kc 50/50/700 fra Jem og Fix til en 50’er pr. stk. Først en svumning som eb elmand beskriver (med kc-mørtlen), dernæst et regulært pudslag og afsluttet med en cementbaseret spartelmasse og silikatmaling. Her efter et år står den stadig flot. Jeg har dog en grundmursplade på ydersiden.

Tak Johnny W, jeg er måske lidt langsom, men lige for at forstå:

1. Svumning  med en kc 50/50/700, dvs. jeg påfører en meget tynd blanding med kost.

2. regulært pudslag (hvilket produkt vil du anbefale?)

3. Cementbaseret spartelmasse (men, jeg forstod det sådan at man bør undgå cement, eler har jeg misforstået?)

4. Silikatmaling

Jeg synes det kunne være interessant at bruge de Calsitherm plader, som Gregeren anbefaler, da der er noget isolering i dem. Er det i stedet for punkt 3 og 4, eller hvordan?


Det er som afslutning på det pudsede lag. Du kan muligvis spare den sidste tur med pudsebræt og trække en tandspartel hen over i stedet, for derefter at montere pladerne i den våde puds. 

Men du skal være sikker på at fladen er Plan, for optimal vedhæftning.


Elektronikteknikeren

1) Ja

2) Det regulære pudslag er også en kc 50/50/700. Den indeholder både hydratkalk og cement i dele 1:1. Det er nok den stærkeste blanding, du bør bruge i en kælder.

3) Spartelmassen er for at få en helt glat overflade. Spring det over, hvis væggen må stå lidt grovere. Eller lim de omtale plader på.

Der er yderligere 7 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også