Alternativ til spraymaling (dåser)

Hej

Jeg har brug for at male træmøbler med en maling, der kan holde til lidt af hvert, og vil meget gerne male med en sprøjte som f.eks. Wagner W610 ell. lign.

Jeg har malet flere møbler med spraydåser fra alle mulige markeder. De har alle tilfældes, at de er nemme at arbejde med, stinker ad helvedes til i kort tid, og er enormt slidstærke, når de er tørret op... og så ikke rigtig stinker længere.

De koster også røven ud af bukserne, hvis man skal male bare lidt større arealer.

Derfor vil jeg gerne prøve at finde et alternativ med min egen spray-pistol, som f.eks. Wagner et-eller-andet, eller noget bedre, som folk herinde kan foreslå ? !

Jeg vil gerne kunne male møbler med maling, der slidstærk (altså ikke vandbaseret), og som ikke stinker i huset i flere år (det gør dåse-spray-maling f.eks. ikke).

Gode råd?

Tak ;-)


 

8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Jamen almindelig panelmaling fra farvehandleren burde være egnet. Og det har en stærk overflade når det er hærdet op.


Elektronikteknikeren

hvad med autolak ?


Det vi ikke når i dag ........skal vi da ikke lave om i morgen

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her

Hejsa

Tak for rådene. Er panelmaling eller autolak noget, man bare kan proppe i en sprøjte?

Autolak virker som en spøjs idé til at male møbler med.

Det jeg vil er, at male nogle ældre bogreoler hvide, halvmat. Det drejer sig om bogreoler, der faktisk bliver benyttet. Malingen skal altså være slidstærk.

1) -----------------------------------------
Hvis jeg maler dem med vandbaseret, holder de end ikke ét år.

2) -----------------------------------------
Hvis jeg penselmaler dem med terpentinbaseret, holder de, men stinker i 20+ år. Umulige at have indedørs.

3) -----------------------------------------
Hvis jeg maler dem med spraydåsemaling, er malingen tør efter et par dage, ekstremt slidstærk, men den koster røven ud af bukserne.

4) -----------------------------------------
SPØRGSMÅL: Hvordan kan jeg gøre nummer 3, med min egen sprøjte? Hvilken maling skal jeg bruge?

Jeg ved desværre meget lidt om malinger, så....


Venlig hilsen

Tim


 

... det hele drejer sig om, hvilken maling jeg skal købe, så jeg kan male lige så godt med min egen sprøjte, som med den spraymaling man kan købe.


 

Som sagt så hæld maling fra farvehandleren på en malersprøjte...


Elektronikteknikeren
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce

"Hæld maling fra farvehandleren på din sprøjte..." jojo ;-)

Jeg fiser ned til farvehandleren i morgen, og køber den første og bedste spand maling jeg ser i den farve jeg vil ha', hælder den i min spray-ting, fiser hjem og sprayer løs, og alt er lykken.

Dernæst sender jeg en lykkelig tanke til lav-det-selv, for hjælpen... eller...

Jeg spørger igen:

HVILKEN TYPE maling bør jeg købe, hvis jeg vil bruge min egen spraymaler? Jeg vil gerne have et resultat, der minder om det man får, når man bruger spraydåser:

Hårdført, lugtfrit.

Jeg forstår i øvrigt ikke hvorfor den terpentinbaserede maling man kan købe til at pensel- eller rulle-male, tager så meget længere tid om at hærde, og lugter så meget længere tid, end f.eks. spray-dåse maling?

Jeg malede for et par år siden en reol jeg havde lavet, med terpentinbaseret maling, og lod den tørre i garagen. Efter 6 måneder, var jeg nødt til at 'lukke' den med et nyt lag vandbaseret lak, og derefter maling, fordi den stadig lugtede helt vildt... endda i en garage, med udluftning.

Når jeg maler med spraydåse, går der maks en uge, før jeg kan tage tingene med ind i huset.

Hvad er forskellen?

/Tim


 

hvis du går ned til farvehandleren kan han sikkert finde noget du kan bruge,

spøjst med autolak ,? der er da mange der får malet deres køkkenlåger hos en autolakerer

og det bliver rigtigt flot


Det vi ikke når i dag ........skal vi da ikke lave om i morgen

Men når du vil sprøjte og vil have noget med en stærk overflade kan jeg varmt anbefale Esbjergs maskinlak der findes i utrolig mange nuancer:  https://www.malgodt.dk/maling-produ...skinemalje

Vil du have en endnu mere blank overflade kan jeg anbefale du bruger den tilhørende hærder:  https://www.malgodt.dk/esbjerg-efadur-haerdelak-1-liter

Og når du husker at bruge en passende grunder på emnet burde slutresultatet blive godt når forarbejdet er lavet ordentligt og naturligvis kan bruge din sprøjte.

Men om din utrolig fintfølende næse, efter tørretiden er overstået, kan sniffe noget op kan ikke garanteres.      


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også