Træsort? ..

Hejsa. Er der mon nogen der ved hvad det er for en træsort der er brugt i de mange mørke rustikke møbler der sikkert er fremstillet  et eller andet sted i Østen. Som udgangspunkt er det sikkert et eller billigt, men dog er det både utroligt tungt og hårdt, træet er ikke mørkt men bejdset.

Mvh. Mogens

14 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Velkommen til  
Det er svært at sige med sikkerhed, ikke mindst fordi det enten er bejdset eller lakeret, og det ændrer træets udseende virkelig meget.
Mit bud kunne være Afrikansk Mahogni også kendt under navnet Khaya hvis træet er mørkt fra naturen hånd (selvom jeg aldrig har set så store åretegninger der er på benet i den slags træ).
Prøv at slibe i det, så du kommer ned til rå træ, så kan det være der kommer flere og bedre bud end mit.  


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...

Tak for svar👍jeg har selv været ved at søge på de møbler og har mest fundet ud af at de kommer fra Indien, og de tit bruger genbrugstræ af elm, cedar og maghoni. Når jeg saver det igennem er snittet næsten lige så lyst som f.eks. bøgetræ. Jeg vil prøve at høvle en flade og sende et billede igen

Ok... det viste sig så at det kun var der hvor jeg savede at træet var lyst, det virker meget sprødt når jeg høvler med el-høvlen og overfladen er umiddelbart meget åben, træstykket på billedet er ca 25 X 140 mm og det er bordpladen der er savet igennem på langs i limningerne.

Mvh. Mogens

Det kunne sagtens være cedertræ som netop har den typiske lyse "kant" og mørkere ved.


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
MogensP skrev den 17-02-2018 14:15:49

Det ser meget rigtigt ud. 

Jeg vil holde mig til ceder indtil andet er bevist.

Tak for hjælpen.

 Mogens, faldt lige over denne omkring cedertræ: http://www.nkskovservice.dk/prisliste/ceder


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.

Hej Leif.

Tak for linket, efter artiklen er det ikke ceder da mit træ både er hårdt, meget tungt og vanskeligt både at sømme og skrue i......???

Mvh. Mogens.

MogensP skrev den 22-02-2018 21:45:42

Hej Leif.

Tak for linket, efter artiklen er det ikke ceder da mit træ både er hårdt, meget tungt og vanskeligt både at sømme og skrue i......???

Mvh. Mogens.

 Så bliver det svært Mogens. Det er ikke til at vide hvad det er for noget pind der har lagt træ til benene. Der er nok ingen tvivl om det er en lokal sort og ikke noget importeret. Men så er jeg også tom for forslag.     


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.

Ok. men tak for forsøget...måske jeg finder ud af det på et tidspunkt, nu er der jo ligesom gået sport i gåden.

Mvh. Mogens.

Hej.

Nu har jeg fundet frem til at det er Sesamtræ som skulle være det samme som Indisk palisander som igen er det samme som Rosewood.

Skriv gerne en kommentar hvis jeg vrøvler.

Mvh. Mogens.

Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis