Vertikale vinduesplader til udskiftning.

Vi har et hus, der er bygget i 1982. Her har man valgt at lade de vertikale vinduesplader fortsætte ind i rummene og de er beklædt med glasvæv. Det vil jeg gerne have skiftet ud. Nu kommer problemet: Hvordan får jeg de vertikale vinduesplader ud? Det ser ud til, at flere er “limet” op med skum inderst inde. Er der nogen, der kan hjælpe?


Mvh. Pia
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Mener du vertikal?? For det hedder lysninger. Og de går typisk ind i en fals i vinduesrammen og ud til kanten af bagmuren. Hvis du mener vinduesbunden, er den horisontal og stikker lidt ud over kanten af bagmuren under vinduet. Disse kan være skummet op underneden og skubbet ind i en fals i vinduesrammen. Her slog man ofte et par dykkere i ovenfra, for at holde bunden på plads. Måske også lim i falsen.

Skummet kan skæres op, men kig nøje efter sømaftryk i kanten af vinduesrammen. Pas også på hvor bunden samles med lysningen.

Mener du imidlertid lysningen, skal du passe på. Der kan gemmes meget skrammel bag den. De er typisk af krydsfiner og går, som nævnt, ind i en fals i vinduesrammen og sømmet fast til kiler og lægter for at få 90 grader vinkel. Man har måske brugt skum bagved til at fastholde pladen. Den kan let skæret op med en kniv. Hvis du vil skifte dem, så vær forberedt på, at der kan være en del renovering fra overgang lysning til bagvæg. En mulighed ve. At skære kanten af og slibe filten væk.


 

Ja, jeg mener vertikal. Så først og fremmest tak for den rigtige betegnelse. 

Problemet med at skære skummet op er, at det er 20-25 cm inde. Det har jeg ikke lige et stykke værktøj, der kan klare.


Mvh. Pia

Ok men så har du heller ikke værktøj til at skifte pladerne. Du kunne måske bruge en gammel køkkenkniv. 

PS der sidder også et stykke lysning over vindues horisontalt. Der kan godt falde en del løs puds ud, når du arbejder med pladen. Der skal altså en del værktøj til.


 

Hov! Glemte lige at skrive, at disse plader også kan være stiftet i kanten af vinduesrammen.


 

Takker mange gange for svarene. Jeg havde bare håbet, der var et “smart” svar på problemet.


Mvh. Pia
Annonce

Ellers kan en fukssvans vel nå ind?

Smart svar   - lad det være som det er" og..

- fjern glasvæv og mal det efterfølgende.. 

 eller brug en filler, spartel,  og mal det efterfølgende..


Det lyder ikke til, at du er klar til at skille huset ad, og renovere.. (tro mig - det du tror er lige at fikse - når du begynder at pille i det, tager det sååå meget mere med.. og er du ikke klar til at gøre det ordentligt (eller ikke såå meget handy) - så lad være..!)

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Jeg vil også  bare stikke en fuksvans ind og save skummet over. Men pas ikke at save i dykkere og andet jern.

Og ellers er en lang nedbrydningsklinge på en bajonet sav den hurtige vej frem. 

Og den er ligeglad med hvad der ellers er inde under


Elektronikteknikeren

Jeg har prøvet løsningen med filler og maling på et mindre vindue. Jeg synes det er svært at få det til at stå skarpt nok. Måske skulle jeg prøve afslibning og afskæring (m. stiksav?), inden jeg går igang med at pille lysningerne ud.

Jeg har erfarring for, at der altid skal laves mere end vi lige troede. Huset er langt hen ad vejen bygget af en sløjdlærer, der troede han vidste, hvad han gjorde 😯


Mvh. Pia
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også