Isolering af skråvægge

Er ved at købe en ældre andelslejlighed, tagetagen.

Når jeg kigger ned langs skråvæggene fra loftet er der absolut intet isolering.

Det vil være rigtigt svært at få isoleringsbats ned mellem spærene. Pladsen er trang og der rager søm og skruer ind gennem væggene.

Forestiller mig at der kunne blæses papirisolering ned i mellemrummene. Så ville man undgå kuldebroer og da papirulden er tilsat salte der gør at det ikke rådner, kunne det vel gå helt ud til tagteglene. Kan man mon det, og vil man risikere at det hele blæser ud gennem teglene, hvis understrygningen er faldet af.

I gamle dage brugte man jo Polystyrorkugler og tilsatte et bindemiddel, så de ikke faldt ud af hulmuren, ved evt. skifte af et vindue. Det var måske også en løsning.

8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Poly eller flamingo må ikke bruges der på grund af brandfare. Jeg har faktisk isoleret ned på sådan en skråvæg. Og ja Storm P. han hjalp mig. Jeg lagde en passende stykke tynd masonit ned først, (med et par snore i så det ikke dumpede neden ud. Så var bunden til at glide på. Så blev isolerings måtten skubbet ned med 2 forskalling brædder over den. Der var slået 3-4 søm igennem hver og de var bøjet ca. 45 grader. Dels kunne disse forskallinger trykke isolering og dels kunne sømmene trække måtten ned på plads. Når det var på plads trak jeg masonite op, så måtten kunne falde på plads, og yde lidt modstand imod at komme op igen. Brættet kunne så trækkes tilbage da søm den vej gav slip på isoleringsmåtten.

Men du skal holde de 50 mm op til lægter da udluftning af tagrummet er meget vigtig for husets sundhed. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)

Men fik du ikke mange kuldebroer mellem isolering og spær ?

Må være svært at tilpasse da isoleringen jo næppe kan skæres så den "spænder" mod spærene og måske ofte efterlader en rille på 6-10mm

Det var ikke noget problem, det kan sagtens skubbes ned selv om det passer. Man "tager fat" i måtten 10-15 cm fra kanten og skubber lidt sammen og lidt ned, skiftevis i hver side. Det er som med så meget andet LDS, når du er færdig ved du hvordan det kan gøres. 

Men for at afslutte ordentlig nede ved skunken bør du kunne komme derind så du efterfølgende kan efterisolere der også. 

I mit tilfælde blev der ikke placeret ny dampspærre. Det var et ældre hus med skråvægge med puds på tagrør. Så på den måde var der dampspærre.

Finse: Helt overordnet så mener jeg ikke at det er en god ide at lave hverken den ene eller anden form for efterisolering som du eller jeg skitserer. Jeg går ud fra at der kun er 100-125 mm plads, så det kan kun blive meget lidt isolering og dermed noget lappeværk.

I bør gå til den og fjerne den nuværende vægbeklædning og lave ny påforing af spær, isolering, krydsforskalling - mere isolering, dampspærre installationer og ny vægbeklædning.

Det tror jeg er den optimale løsning.  

Ja tak Erik, men det vil jo betyde at rive køkken, bad, toilet, el og skillevægge og dermed stå tilbage med et tomt loftsrum. Så skal der nok postes 4-500.000 i lejligheden. Det samme som lejligheden koster.

Rigtig det er jo mange penge men det er jo lidt svært at se, når vi bare har din tekst at gå ud fra. 

Jeg forestiller mig den bedste placering midt i København, så den pris kan lejligheden vel også bære.   Nej spøg til side det er umuligt at rådgive præcis ud fra det foreliggende

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis