gulvvarme

Hej Alle 

da fruen gerne vil have lavet gulvarme i vores stue men syntes at det virker lidt besværligt da vi har hel støbt betongulv som undergulve. så har gået at overvejet at banke slidlaget af og bagefter så ligge varmefordelingsplader uden og så ligget et nyt Pergo gulv over på.

min spørgsmål er så 

hvordan får jeg slidt laget nemmest af? 

hvilken form for varmefordelingsplader vil i anbefale og skal der isolering under varmefordelingspladerne? 

kan man ligge Pergo gulvet direkte overen på varmefordelingspladerne?

7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Der skal jo uanset hvad isolering i gulvet. Ellers render al varmen den vej. Så det skal du ha undersøgt først. 

Ideen med at banke slidlaget af tror jeg ikke rigtig på. Der er stor chance for at det nederste betonlag er udlagt groft med ret stor højdeforskel.

Hvad med at leje en murrillefræser og støvsuger, og så simpelthen skære et spor til dine varmeslanger. Bevares, det er et stort arbejde, men det er alternativet også, og når du har 20 cm isolering under er det vel egentlig ok. Betonen mellem rillerne bortmejsles ret let med en "lille" lejet nedbrydningshammer.


Søren O

Man må vel antage der også er udlagt kantisolering?

Det er langt lettere at hugge hele beton laget op end det er at hugge slidlag af, eller at lave riller for hver 15 - 20 cm. En container udenfor, leje en stor opbrydningshammer og køb en murer trillebør. Husk at starte med at beskytte de dørkarme som der skal køres igennem. En påkørsel kan ikke undgås og det ses meget. 

Slidlaget kan være 4-5 cm tyk nogen steder og måske 1 cm andre steder, så det er ikke vejen frem. 

Jeg har lavet gulvvarme i flere rum, men stuen mangler. jeg har selv støbt gulvet i 1984 og jeg ved der er meget isolering i, da vi startede med elvarme. Det skal hugges op her til sommer, for det er irriterende at det gulv er koldere end de andre. 

Jeg regner med at lukke af til andre rum, med plastik og tape. Så vil al adgang foregå ind af et vindueshel efter at vinduet er fjernet. 



Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Annonce

Okay det lyder som du har et stort projekt du har. jeg kan se i mine tegningen på huset at slidlaget er 8cm tygt så tror du ikke det er nok at hak det op 

NEJ. og det er også letter at hugge det hele op. Jeg har set mange murere der lægger slidlag, jeg har aldrig set at de følger en tegning m.h.t tykkelse på slidlag. Det kommer jo an på hvordan klaplaget er lavet. 

Varmefordelingsplader skal lægges på et jævnt træunderlag, med riller. Enten i form af gulvplader hvor der fræset riller eller forskallings brædder der lgges ud i passende afstand. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis