Gulv på rockwool terrænbatts

Hej.

Jeg vil gerne etablere et nyt gulv i et 15m^2 stort værelse.

Jeg kunne godt tænke mig at bruge gulvgips direkte på rockwool terrænbatts. Bl.a. for at have et isolerende ubrudt lag. Jeg kan se at terrænbatts (erhverv) har en nyttelast på 7kN/M^2 så jeg tror ikke at styrken bliver et problem.

Problemet er, at betondækket ikke er helt lige og har ujævnheder på 10-15mm. Jeg kan ikke spartle ujævnhederne ud, da der også ligger vandrør tæt ved gulvet. Vedmindre jeg støber rørerne ind i spartel materialet, som jeg gerne vil undgå.

Min tanke var noget lign. fra top og ned:

Laminatgulv 10mm
Trinlydsdæmpnings måtte 3mm
Gulvgips 25mm
<En eller anden form for afretning> ??
Rockwool Terrænbatts 100mm
Fugtspærre 1mm

Hvad kan jeg bruge som afretning? Eller skal jeg ud i en anden løsning da det ikke er muligt at afrette direkte på terrænbatts?

Dbh.
Morten



20 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Man bruger stort set kun polystyren som gulvisolering i terrændæk i dag.

Hvorfor bruge bats? Du kan afrette klaplaget med flydespartel.

Eller grave det op og isolere yderligere.

Grå EPS isolerer 20% bedre end hvid.

Du skal undlade fugtspærre nederst og anvende en dampspærre i stedet oven på EPS'en. Den klemmes fast bag fodpaneler langs gulvet.


Elektronikteknikeren

Hej Gregeren.

Tak for svar.

Bruger man også polystyren mellem tærrandæk og selve laminatgulvet?

Med klaplaget mener du da laget melem beton og polystyren, eller polystyren og gulvgips? (se skema i den oprindelige besked).

God ide med dæmpspærre på den varme side af isoleringen. Lige nu er der fugtspærre nederst, og det var derfor jeg ville anbringe den samme sted.

Dbh.
Morten

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her

Prøv at kigge i Rockwool's "Den lille lune". Start evt. med indholdsfortegnelsen på side 55.


Søren O

Sundolit har en vejledning som beskriver din opbygning med flydende gulvgips lagt på isolering.

Klaplaget er dit betonlag mod jorden.


Elektronikteknikeren

Tak. Men jeg kan stadig ikke helt se hvordan jeg bedst muligt kan få gulvgipsen i vater når jeg ikke kan nivellere betondækket. Jeg kan selvfølgelig lægge strøer og plade under rockwool, men det virker åndsvagt og tager plads. Kan jeg bare pudse direkte på rockwool gulvrenoveringspladerne og så lægge gulvgips ovenpå?

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce

Man retter op nedefra. Så start med at køre gulvspartel på betonen.

Eller huk det væk og grav ud til den helt store tur.


Elektronikteknikeren

Hej Gregeren. 

Tak for svar. Det ville jeg også foretrække at gøre, men der ligger vandrør til radiator ret tæt på betonen (kun afskilt af lidt EPS), så disse ville blive "støbt ind" i spartelen. Jeg ved ikke om dette er smart?

Du pakker en rørskål udenom. Så røret bliver holdt fri. Der skal vel ikke bruges så meget at det dækker røret helt? oversiden af røret skærer du en rille til j isoleringen.

Optimalt set bør du trække nye varmerør i PEX rør i rør. Når nu du har åbenet alligevel. Og disse må gerne støbes ind.


Elektronikteknikeren

Hej.

God ide! Så er røret stadig frit men jeg kan niveallere resten. Jeg skal højest bruge 10mm så vidt jeg kan se.

Jeg vil overveje PEX rør løsningen men det lyder som meget arbejde.

Dbh.
Morten

Hvorfor bruge den dyre gulvspartel, når der ikke skal fastgøres noget direkte derpå. Strengt tages kan du nivellere dit gulv i sand, og så lægge terrænbats direkte på. Vil du ofre lidt mere, så kan du svumme dit gulv med en blanding af rent cement og vand, og derefter rette af med sand/cementblanding ca. 4-1.


Søren O
Der er yderligere 10 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også