Gulv på rockwool terrænbatts

Hej.

Jeg vil gerne etablere et nyt gulv i et 15m^2 stort værelse.

Jeg kunne godt tænke mig at bruge gulvgips direkte på rockwool terrænbatts. Bl.a. for at have et isolerende ubrudt lag. Jeg kan se at terrænbatts (erhverv) har en nyttelast på 7kN/M^2 så jeg tror ikke at styrken bliver et problem.

Problemet er, at betondækket ikke er helt lige og har ujævnheder på 10-15mm. Jeg kan ikke spartle ujævnhederne ud, da der også ligger vandrør tæt ved gulvet. Vedmindre jeg støber rørerne ind i spartel materialet, som jeg gerne vil undgå.

Min tanke var noget lign. fra top og ned:

Laminatgulv 10mm
Trinlydsdæmpnings måtte 3mm
Gulvgips 25mm
<En eller anden form for afretning> ??
Rockwool Terrænbatts 100mm
Fugtspærre 1mm

Hvad kan jeg bruge som afretning? Eller skal jeg ud i en anden løsning da det ikke er muligt at afrette direkte på terrænbatts?

Dbh.
Morten



Hej. Jeg vil gerne etablere et nyt gulv i et... Vis hele indlægget
20 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Drop terrænbatts og gå efter den gå polystyren.


Elektronikteknikeren

Det er afgørende at gulvet er rettet totalt op nedefra. Det gøres mest simpelt som Søren O forklarer. Det er det andre kalder pudslag eller slidlag. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her

Tak for svar. 

Jeg bør vel egentlig ikke lægge mere end max 70mm isolering? Betondækket er ikke isoleret under, og jeg har ikke planer om at gøre dette lige med det samme. 

Det forstår jeg ikke rigtigt. Du skal have mest mulig isolerings evne i dit gulv. Der tror jeg tror jeg du skal kigge på Kingspan K3 Der får du meget lavt U værdi på ret få cm tykkelse. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

De 70mm er selvfølgelig afhæng. af materialet og den samlede u værdi. Men jeg mener at have læst, at rockwool (den lille lune) ikke anbefalet mere end 70mm isolering under gulv, når betondækket er uden isolering under, da der så er risiko for kondens. 

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce

Det er en helt anden konstruktion dette gælder for. Det er for strøgulve uden dampspærre.


Elektronikteknikeren

Hej Gregeren.

Jeg vil selvfølgelig gerne tage fejl, for så kan jeg lægge mere isolering under gulvet, men har du en kilde der viser en konstruktion med mere end 70mm isolering under gulv på et ellers isoleret betondæk?

Rockwool (den lille lune -  https://static.rockwool.com/globalassets/rockwool-dk/technical-support/brochurer/bygningsisolering/den-lille-lune-rockwool.pdf s. 70: * De viste isoleringstykkelser (70mm) må af hensyn til kondensering på fugtspærren eller betonoverfladen ikke overskrides.

Sandolilt http://www.sundolitt.dk/upload_imag...62CAC2.pdf s. 6: Ved trægulve med isolering over beton bøt fugtspærre placeres umiddelbart under det fugtfølsomme lag. Isoleringstykkelsen over beton bør ikke være for stor, grundet risiko for kondensdannelse.

Har du også isolering under betonen? Det har du ikke nævnt tidligere.

Det hele handler jo om dugpunktet og opstigende grundfugt.

Når man bruger polystyren i tilpas tykkelse, virker dette kapillarbrydende, hvorved du kun behøver en dampspærre oven på isoleringen, som sikrer at der ikke trænger rumfugt ned i og kondensere nede i konstruktionen.

Man skal ikke både have en fugtspærre og en dampspærre. Men beslutte sig for en løsning som indeholder den ene eller den anden.

Dit betonlag kan man egentlig fugtmæssigt se bort fra ved den nævnte konstruktion hvor man benytter et flydende gulv på polystyren.

Det kunne lige så godt have været den bare jord du lagde isolering på.

Konstruktionen med rockwool lagt på fugtspærre er en helt anden. Og begrænsningen på de 70mm kommer ud fra en betragtning om at dugpunktet vil ligge over betonpladen, dvs i isoleringen, hvis der benyttes mere end 70mm. Hvilket ikke er godt, da dugpunktet så også vil ligge i dine strøer.

EPS løsningen er langt bedre da du får mere isolering, og stopper din rumfugt med dampspærren inden den overhovedet når ned hvor det er koldt.

Samtidig med at fugt nedefra ikke kan suges op gennem EPS.



Elektronikteknikeren

Hej Gregeren.

Tak for et meget udførligt svar.

Jeg kom til at skrive forkert, jeg mente (som du nok også gættede) at der IKKE var isolering under betondækket  :-).

Jeg tænker derfor at lave det således fra toppen:

1. Laminatgulv
2. Trinlydsdæmpende måtte
3. Gulvgips
4. Dampspærre
5. Grå EPS 100mm
6. Betondæk der er afrettet som beskrevet

Det er dog kun i et rum. Kan der opstå nogle problemer når rummet grænser op til andre rum hvor der ligger mindre isolering/kun er fugtspærre på betondækket? Nu kommer dampspærren jo til at ligge helt oppe ved gulvgipsen.

Umiddelbart skulle det ikke give anledning til problemer hvis murværket ellers er sundt og tørt.


Elektronikteknikeren
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også