Gulvvarme

Jeg er igang med renovering af et gammelt hus fra 1940 - det er i dag udstyret med fjernvarme og radiatorer. 

Jeg lægger gulvarme i hele hytten som så fra hvert rum kommer ud i kælderen

Spørgsmål:

Jeg sætter en gulvarme shunt op til styring af kredse og ect. for ens varme, da der skal trægulv skal jeg have styr på fremløb.

Men i stedet for fordeler rør som oftes er bygget samme med shunt enheden tænnker jeg at trække 6 meter 15 el 18 mm kobber rør i en lang streng fra shunt, og således bruge denne som "fordeler rør" .

årsag er at jeg ikke syntes en masse pex i kæleren er pænt - men vil slutte hvert rum på det lange "fordelerrør " lige når det kommer ned i kælderen

kan man det


Ole


Ombyggeren
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Velkommen her på LDS.

Det er helt i orden blot at føre dine pex-rør gennem etageadskillelsen i kælderen, og så føre vandet videre til din shunt i stive rør, sålænge at rørsamlingerne er tilgængelige. 

Du slipper ikke for at føre 2 separate rør helt hen til din shunt, hvis du vil have den komfort som der normalt er med gulvvarme. Der kræves styring (aktuator som får signal fra en styreenhed) og strengregulering på alle gulvvarmekredse.


Søren O

Jeg påtænker i min egenskab af elektriker at splitte shunt styringen op så styreventiler sidder på kobberrør der hvor pex monteres 

Så det i teorien kommer til at ligne et meget langt fordelerrør men ned præcist sammen setup som en almindelig shunt styring


Ole


Ombyggeren

Det skulle der da ikke være noget i vejen for, men husk at du også skal have indreguleringsventil på alle strengene. Indreguleringsventilen må gerne sidde direkte på pex-røret, og behøver ikke at den "originale". Vil tro at en indreguleringsventil til retur på radiator vil kunne bruges.


Søren O

Tak - for input.

jeg kommer tilbage når det er kørt i stilling - der går et par  måneder. :-)


Ombyggeren

Der er flere forhold som kan komme til at drille dig. Både den med indregulering, men også med passende sæde for dine termomotorer. Så jeg ville nok gemme rørene i dækket lige over kælderen, så alle rør kommer ned ovenfra og monteres i en original shunt med fordelerrør. 

Alternativt at de kommer langs loftet i en kanal f.eks. lavet af krydsfiner. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

ok - et lille tillægs spørgsmål.

kan man ikke udskifte en alm radiator regulator, monteret på en Ra-n 1/2"

og sætte en thermo motor på i stedet


Ole


Ombyggeren
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis