Trægulv giver splinter

Hej. Jeg er ejer af et hus bygget i 2011 med et gulv i lærk eller douglas. Huset er med gulvvarme og især om vinteren får vi splinter i fødderne. På billederne kan o se hvorfår. Vi overvejer at slibe ned og lakere eller oliere. Men vil det nytte noget ? 

Tak 


 Vh.

2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Gulvet er næppe rådent , uden at være ekspert så ligner det at der er 3 muligheder:

1. Gulvet er blevet fejlbehandlet fra nyt (mindre sandsynligt)

2. der har været anvendt træ/kvalitet som ikke var velegnet til gulvbelægning (ikke sandsynligt)

3. gulvet har været udsat for manglefuld/forkert vedligholdselse i kombination med gulvvask (mest sandsynligt)

For at få kvalificerede svar om årsag/opretning så følger lige et par spørgsmål

#1 Første spørgsmål må være om gulvet altid har se sådan ud i strukturen eller om det er opstået (hvornår er problemet opstået)

#2 Næste spørgsmål er om gulvet har været behandlet fra nyt af (hvilken type?), og om denne behandlig er blevet gentaget - et olie/sæbe behandlet gulv i gran skal løbende behandles - forvent hver 5 år.

#3 sidste spørgsmål går på hvor ofte gulvet vaskes og om der bruges en relativ våd eller tør metode til dette

Min umidelbare tanke er at gulvet ikke har suget tilstrækkelig Olie/Sæbe ind i træet og derved har taget skade af "våd" gulv vask - evt. hvis der er blevet brugt gulvvaske metoder hvor man har "hældt" vand ud over gulvet.


Ubehandlet nåletræ tåler ikke vand, specielt hvis overflade behandlingen er manglefuld/slidt igennem - resultatet vil ligne det vi ser på dine billeder hvor åretegningen hæver og åre "skiller" - afhængig af træsort/kvalitet vil dette ske i større/mindre grad.

For at beskytte træet mod vand (gulvvask) giver man det overflade behandling, enten lak, olie eller sæbe.

lak er hård men uegent til bløde træsorter som nåletræ (der kommer hakker/huller i lakken ved normal gang med lidt grus/små sten under) små huller vil gøre at vand kan komme igennen til ubehandlet træ - lak er derfor ikke velegnet til nåletræ men bedst til de hårde løvtræs trætyper (eg/bøg/ask mm) hvor gulvet kan modstå press fra småsten under fodtøj, Olie og sæbe er godt til nåletræ da det suges ind i det relativt bløde træ. Til gengæld beskytter Olie/træ kun mod vand så længe der er en vis "mætning" - nu hårdere træet er des sværre er det at få olien/sæben til at mætte træet - nyt trægulv skal mindst behandles 2 gange før behandlingen er tilstrækkelig.

Dit gulv ligner noget som måske har været er olie behandlet ? og denne behandling er desværre slidt væk, hvorefter du igennem nogle år har vasket med vand på gulvet....


I dit tilfælde ser det ud til at skaden nu er sket - du må høvle/slibe gulvet ned til et nivau hvor vandet ikke har skadet træets åre - forventelig 3-5 mm (at dømme ud fra billeder), herefter skal gulvet genbehandles med en behandling som en farveladehandler anbefaler i forhold til hvordan du tidligere har behandlet det. (mener at du godt kan skife til sæbe fra Olie men ikke omvendt) - nåletræ er velegnet til sæbe da du derved nemt kan genbehandle jævnligt.


Privat har jeg askelamelparket som er larkeret (dårlig til slid med lidt grus under føder) +
olieret aske planker (godt, men besværligt at genbehandle) og endelig har jeg et par børne værelser med granplanker som er sæbe behandlet - granplanker er fra 2002/2013 og er stadig dejlig glatte som en barne numse (bliver sjældent vasket, ofte blot fejlet)

De sæbe behandlede plankegulv på mit loft ligner bestemt ikke dine billeder.


 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis