Nye tagplader, krav om isolering.

Jeg har købt et sommerhus der skal have skiftet tagplader, som minimum. Jeg er ikke sikker på, om der er isolering i taget, men det er minimalt, hvis der er. Når nu jeg skifter tagplader, er jeg så pålagt at isolere taget, så det overholder BR2018? Og hvad kan konsekvenser være, hvis jeg ikke gør det?

Ligeledes, hvis huset jeg har købt har fået skiftet tag på et tidspunkt og ejer ikke har overholdt krav om isolering efter daværende gældende bygningsregelment, kan jeg så få dækket noget gennem ejerskifteforsikring eller andet? Der har ikke været nævnt noget om isolering i tilstandsrapport.


-I reject reality and substitute my own.
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Velkommen igen på LDS. 

Når man laver omfattende bygningsrenovering skal det vurderes økonomisk om der skal yderligere isolering.

Det drejer sig om tilbage betalingstid. Så hvis du bor i sommerhuset det meste af vinteren, vil denne beregning sikkert falde ud til fordel for mere isolering, hvis det er meget let at lave. 

Er loftet i huset op til kip, så det bliver nødvendigt at hæve taget med de udfordringer det giver, så bliver tilbagebetalingstiden sikkert så lang at det ikke kan betale sig. 

Så med andre ord, man må bruge sin sunde fornuft og forbedre det som er umiddelbart til at gøre. Er det let at lægge 100 mm mere på, eller lave vindstop plader nu når taget er taget af så gør det. 

Husk dog at du skal opretholde udluftning i tagrummet. Minimum 1 cm sprække hele vejen rundt og det samme i begge sider af rygning. Og der skal være 50 mm fra isolering op op til tagflade eller undertag. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
ev elmand skrev den 15-02-2018 13:26:45

Velkommen igen på LDS. 

Når man laver omfattende bygningsrenovering skal det vurderes økonomisk om der skal yderligere isolering.

Det drejer sig om tilbage betalingstid. Så hvis du bor i sommerhuset det meste af vinteren, vil denne beregning sikkert falde ud til fordel for mere isolering, hvis det er meget let at lave. 

Er loftet i huset op til kip, så det bliver nødvendigt at hæve taget med de udfordringer det giver, så bliver tilbagebetalingstiden sikkert så lang at det ikke kan betale sig. 

Så med andre ord, man må bruge sin sunde fornuft og forbedre det som er umiddelbart til at gøre. Er det let at lægge 100 mm mere på, eller lave vindstop plader nu når taget er taget af så gør det. 

Husk dog at du skal opretholde udluftning i tagrummet. Minimum 1 cm sprække hele vejen rundt og det samme i begge sider af rygning. Og der skal være 50 mm fra isolering op op til tagflade eller undertag. 

 Hej

Jeg har lige lidt kommentar/spørgsmål til det tidligere svar:

"Når man laver omfattende bygningsrenovering skal det vurderes økonomisk om der skal yderligere isolering."

Er det mig selv der laver denne vurdering? Gælder bygningsregelmenter ikke, uanset hvad jeg vurderer om det økonomisk kan betale sig?

"Er loftet i huset op til kip, så det bliver nødvendigt at hæve taget med de udfordringer det giver, så bliver tilbagebetalingstiden sikkert så lang at det ikke kan betale sig."

Det er loft til kip, så taget skal helt sikkert hæves og det bliver noget rigtigt lort, da der er lavet en tilbygning i højere niveau.


-I reject reality and substitute my own.

Det er ikke lige sådan ud af landevejen at regne ud. Derfor henviser jeg også til sund fornuft. Men her er eksempler på paragraffer hvoraf det bl.a. ses at sommerhuse ligestilles med campinghytter, flytbare pavilioner m.m. Altså ikke samme krav som der er til helårshuse, og lejligheder. Men prøv at google bygningsreglement 2018 så har du læsning til de stille vinteraftener. 

§ 275

Ombygninger, hvor årlig besparelse gange levetid divideret med investering er større end 1,33, er rentable. I tilfælde af, at ombygninger ikke er rentable, skal der foretages en eftervisning af den manglende rentabilitet. I tilfælde af, at en ombygning ikke er rentabel, skal det undersøges, om en mindre ombygning er rentabel. 

Stk. 2. I konstruktioner med hulrum med plads til isolering, som f.eks. rejste tage med spær, skal det først undersøges, om isolering i hulrummene er rentabelt, og dernæst, om det er rentabelt at efterisolere op til kravene i § 279.

§ 283     

Sommerhuse, campinghytter og lignende ferieboliger, samt tilbygninger hertil skal opfylde krav til U-værdier og linjetab, der følger af bilag 2, tabel 4.

§ 285     

Ved ombygning, andre forandringer og udskiftning gælder de i § 283 angivne krav under forudsætning af, at kravene er rentable. Rentabiliteten vurderes som i § 275. Ved vurdering af rentabiliteten betragtes ferieboligen som værende i brug som bolig også i vinterhalvåret.

Jeg ser nu at du skal betragte sommerhuset igennem vinteren også Undskyld. 

PS du behøver ikke både at kopiere indlæg og derefter citere fra samme indlæg. Så bliver det hurtig en meget lang roman denne tråd.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Husk at BR15 stadig er gældende ind til d. 30 juni.  


Med venlig hilsen
Martin H.

Bygningskonstruktør / Energikonsulent
Skitsering - Byggeansøgning - Udbud - Tilsyn og byggeledelse.
Projekt,- projektering- og byggeledelse.
Arkitektfirmaet ARKIdesign ApS

Ændringer i konstruktioner vedr. sommerhuse.

I BR15 7.1 stk.1 :

I BR15 7.5 stk. 4

stk.1

7.4.1 stk. 1



Beregning af rentabilitet:

Hvis rentabilitetsberegningen er større end 1,33 skal tiltaget udføres.


Med venlig hilsen
Martin H.

Bygningskonstruktør / Energikonsulent
Skitsering - Byggeansøgning - Udbud - Tilsyn og byggeledelse.
Projekt,- projektering- og byggeledelse.
Arkitektfirmaet ARKIdesign ApS
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis