Larmende varmepumpe, hos nabo

Min kære nabo, har lige fået installeret en luft til vand varmepumpe, jeg er overrasket over hvor meget den kan høres, er det normalt, at udedelen støjer. 

Det skal ikke opfattes som brok over min nabo, (som jeg har det rigtig godt med, og kunne ikke drømme om at brokke mig til ham) den står helt inde ved hans hus, og der er nok ca. 12 meter fra skel. Så det er ikke fordi det er et problem for mig, jeg undres bare over den tydeligt kan høres.


Vi prøver igen, i morgen --
Min kære nabo, har lige fået installeret en luft... Vis hele indlægget
15 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

@Elmand

Hvad mener du? 


Søren O

Hej Erik

Jeg er da i tvivl om din mur støjisolerer bedre end mit skitserede forslag. De nye støjværn som vi ser langs vore motorveje er i hvert fald ikke muret op.

Hvilke materialer der skal bruges til støjdæmpning er meget afhængig af hvilken frekvens der skal dæmpes. Det er rigtigt at der skal bruges tunge materialer til at dæmpe lavfrekvent støj (bas), f.eks. trommer eller hammerslag. Men Hvad med f.eks. lyddæmperne i ventilationsanlægget hjemme hos dig, eller på din arbejdsplads - er de ikke fyldt med mineraluld?


Søren O

Jeg tror faktisk i taler forbi hinanden - og også i forhold til trådstarter..  

@je_ns undrer sig bare - og klager ikke.. (men jeg tror han har ret i, at den er på overarbejde - et stort ældre hus, vil nok aldrig kunne nøjes med 1 luft/luft varmepumpe - der skal nok 2 til..)
En støjmur..  som i nu "taler om"?

@Søren O - @Ev elmand taler ikke om mur - mener blot ikke, at en "støjmur" virker..

Uden at være klog på det ene eller andet - så er jeg praktiker.. og at bygge en fornuftig kasse om udedelen, kan løse flere "problemer.."  

En kasse..

Kan få den til at se "knap så grim ud"

Kan afskærme for sne og isslag (hvis vi får det)

Kan afskærme for uønsket nedbør direkte ind på vitale dele

Kan dæmpe lyd - hvis den er lavet med forskellige "brydningsvinkler" og evt. lydabsorberende materiale (ala. stenuld/rockwool/o.m.a) (Men der skal selvfølgelig være lufthuller, og nem mulighed for servicering af udedelen..!)

Desværre ses mange udedele, uden bare et "halvtag", til at beskytte for den værste nedbør - og det forlænger i hvert fald ikke udedelens levetid..  


Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Søren O: Det var nu din "støjvæg" jeg kom til at kalde "lille stump mur ude i det fri". Men det er ikke en diskussion der hjælper trådstarter, så den del stopper herfra.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis