Gulvvarme (konstruktion)

Hej alle,


Nu lavede jeg et indlæg den anden dag, omkring at have gulvvarme som eneste varmekilde, med masser af gode besvarelser..


Er nu i gang med at kigge på konstruktionen.


Kort historie bag:

Huset er en murermestervilla fra 1925 som opvarmes med fjernvarme, hvor jeg støber gulvvarme i betondækket. "Udfordringen" er dog at jeg genbruger mine gamle 30mm plankegulve. Som det siger sig selv er disse omkring 90 år gamle, og er derfor ikke 100% lige. Plankerne er op til 5,5 meter lange.

Har været i tvivl omkring hvordan jeg skulle fastgøre dem, men fandt så nogle eksempler på konstruktioner hos Dinesen gulve. 


De foreslår følgende (nedefra og op):

Isolering

Beton med indstøbte varmeslanger

Fugtspærre

22mm gulvspånplade

Gulvpap

Gulvplanke


Jeg er godt klar over at der vil være en lidt længere responstid, med gulvspånpladen mellem beton og gulvplanker. Men så har jeg en mulighed for at fastgøre gulvplankerne i gulvspånpladen.


Nogen der har prøvet noget lignende og kan give deres besyv med, om det vil fungere?


På forhånd tak, for jeres altid konstruktive tilbagemeldinger :-)


Mvh. Eddie

6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Hej.

Du kunne muligvis udføre konstruktionen uden betondæk og udføre varmeslagerne i isolering eller i gulvplader.

Evt. kunne gulvvarmen placeres i gulvpladerne og ikke i betonen. 

Hilsen Martin.



Med venlig hilsen
Martin H.

Bygningskonstruktør / Energikonsulent
Skitsering - Byggeansøgning - Udbud - Tilsyn og byggeledelse.
Projekt,- projektering- og byggeledelse.
Arkitektfirmaet ARKIdesign ApS
Bygningskonstruktør skrev den 14-02-2018 23:56:49

Hej.

Du kunne muligvis udføre konstruktionen uden betondæk og udføre varmeslagerne i isolering eller i gulvplader.

Evt. kunne gulvvarmen placeres i gulvpladerne og ikke i betonen. 

Hilsen Martin.


 Hej Martin


Har valgt at gå med den sidste løsning du skriver. :-)

Tak for respons.


Mvh. Eddie

Bare tanken.. er ikke bedre at begynde med dampspærre eller dampspærre lige efter det første lag af isolering for at holde fugten så meget ned som muligt. 

salost skrev den 21-02-2018 12:30:29

Bare tanken.. er ikke bedre at begynde med dampspærre eller dampspærre lige efter det første lag af isolering for at holde fugten så meget ned som muligt. 

Dampspærre (fugtspærre) placeres over betonen, fordi den holder fugten fra betonen væg fra trækonstruktionen i udtørringsperioden. i et terrændæk etableres et kapelarbrydene lag under isoleringen som holder opstigende fugt væk.


Med venlig hilsen
Martin H.

Bygningskonstruktør / Energikonsulent
Skitsering - Byggeansøgning - Udbud - Tilsyn og byggeledelse.
Projekt,- projektering- og byggeledelse.
Arkitektfirmaet ARKIdesign ApS

Jeg ville også fortrække en Novopan ligende løsning, gulvvarmeplader, varmefordelignsplader og pexslanger, ala den sidste løsning, da der er for stort varmespild i betonstøbt gulvvarme, samt en længere reaktionstid ved varmeændring. Kulden kunne jo være overstået, før Du får glæde af at have skruet op for varmen.


Med venlig hilsen,
Michael R. Christensen
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis