Væghængt bordplade

Hej!

Jeg vil gerne have en bordplade op på væggen som skrivebord og lurer lidt på, hvordan jeg gør det smartest. Bagvæggen er en trævæg med siv og puds. Tænker umiddelbart den ville være stærk nok til at bære bordpladen, hvis jeg bruger nogle store hyldeknægte/bordbæringer - eller hvad?

Jeg tænker dog lidt på en anden løsning: Pladen skal sidde i et indhak med muret skorsten på den ene side og skunkvæg på den anden. Jeg tænker derfor at skrue en liste af en art fast på begge disse vægge samt på bagvæggen. Bordpladen bliver dog ca 230 cm lang. Ville det blive stærkt nok, hvis jeg sætter en sarg på forkanten af pladen? Er der i så fald nogen bud på, hvor høj den skal være? Det var planen at lave det hele i 32 mm krydsfiner. 

Håber på, at nogen kan hjælpe med et bud :-)

bh. Kenneth

4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

2 meter og 30 cm lang kan ikke hænge på en spansk væg uden ben i forkanten, som aflastning.

Som du skriver, skru en bred liste fast på skorsten, sp væg og skunk. Monter en 50 mm liste i forkant af pladen, på langs. Hvis pladen er dybere end 60 cm, må du have lister fra forkant til bagkant, for at pladen ikke hænger. Jeg vil anbefale minimum 2 ben lige bag sargen. 

Pas meget på, når du sætter listen op på den pudsede væg. De er konstrueret af forskallinger med et par cm mellemrum, hvorpå der er sømmet hønsetråd med halmmåtter, derefter pudset op. Hvis du rammer mellem to forskallingsbrædder, har du ingen hold. Du bliver nødt til at bore ind med et 3 mm bor for at kontrollere, at der træ bag.


 

Mange tak for svar

Ift. om spansk væg kan bære, så har det vel ikke noget med bordpladens længde at gøre, men dybden? Selvfølgelig skal der bruges flere bæringer ved en lang plade, så afstanden mellem dem bliver fornuftig. Men du tænker grundlæggende, at trækonstruktionen ikke er stærk nok? Bordpladen bliver i øvrigt omkring 55 i dybden.

Ville meget gerne undgå ben under pladen, hvis det overhovedet kan lade sig gøre. En vægmonteret liste bagest og en sarg længere fremme mod forkanten ville ikke gøre pladen stiv nok til det store spænd? 

Typisk var forskalling i spanske vægge 3/4" og mange gange ikke i fuld længde. Den kan ikke bære den plade med bæringer, da hæftning er 30 mm inde i væggen og kun 20-21 mm tyk. Problemet er ikke at den kan hænge, men mere når man bruger den med belastning i forkant. En sarg vil stive pladen meget af, men uden ben, indgår du ikke nedbøjning. Og jo! Længden har ret meget at sige.


 

Kommer jo meget an på hvad bordet skal bruges til.

Skal der stå 5 kasser øl på det, eller holde en skruetvinge hvor du tit hamre og banker, eller er det bare konens sybord ?
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis