Forhøje muret skillevæg v. loft til kip

I forbindelse med planlægning af nedrivning af de eksisterende lofter på 1. salen og blotlægning af hanebånd søger jeg lidt info./inspiration til hvordan de eksisterende murede skillevægge forhøjes. 

Det oplagte svar er selvfølgelig at de skal mures op, men findes der alternativer? Evt. som er mere GDS-egnede?

De eksisterende vægge er fuldspartlede og skal også være sådan efter operationen.

At blotlægge hanebånd må være en kendt øvelse for sådan en flok GDS'ere :)

8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Hej.

Hvis eksist. murværk er ca. 120 mm ville jeg opsætte en 70 mm stålkonstruktion ilagt 45 mm mineraluld og med 2 lag 12,5 mm type A gipsplade på begge sidder. Samling mellem murværk og gipsplade udføres med armering. 

Hilsen Martin


Med venlig hilsen
Martin H.

Bygningskonstruktør / Energikonsulent
Skitsering - Byggeansøgning - Udbud - Tilsyn og byggeledelse.
Projekt,- projektering- og byggeledelse.
Arkitektfirmaet ARKIdesign ApS

Jeg ville mure dem op på samme måde som de er nu. Det giver altid bedste resultat at fortsætte med samme materiale. Og det er helt ud ligeså meget "lav det selv" arbejde. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her

Jeg tror ikke rigtig på løsningen med en let væg - uanset hvor meget der armeres, mon så ikke det nok skal revne.

Det er heldigvis i loftsrummet, så der ka' jeg jo stå og øve mig i fred og ro inden der pilles lofter ned i værelserne, hvis jeg beslutter mig for at mure.

Nogen der har erfaring med evt. lecablokke eller andre systemer til den slags?

Har du overvejet gasbeton?

Hvad med en let konstruktion med troldtekt plader på?

Det vil sikkert have gavnlig indflydelse på akustikken


 

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce

Gasbeton kunne også være en mulighed... Større blokke = færre blokke

Troldtekt kommer ikke ind i murermestervillaen

Opførelse af letvæg med stålkonstruktion i opvarmet rum vil ikke danne revner. Det er opført som dødt materiale uden træ. Herudover skal man også tænke vægtmæssigt om den ekssit. væg kan holde til at få muret en væg over sig. ift slankhedsforhold på væggen (Højden i alt)
At opføre end "død" letvæg der armeres i samlingerne er det samme som at blande murværk med porebeton og letklinkeblokke. 


Med venlig hilsen
Martin H.

Bygningskonstruktør / Energikonsulent
Skitsering - Byggeansøgning - Udbud - Tilsyn og byggeledelse.
Projekt,- projektering- og byggeledelse.
Arkitektfirmaet ARKIdesign ApS

Under alle omstændigheder skal du ikke sidde helt oppe under taget og lave det inden loftet bliver hevet ned. Det er vist det man kalder en umulig opgave at få i lod m.m. 

Du skal jo også have isoleret de skrå vægge og have dampspærre på. Så rækkefølgen er vist nedrivning af loft - genetablering af de skrå vægge og næsten til sidst denne mur/gips top. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også