laminat lægningsmønster

Hej LDS,

jeg har købt mig noget Berry alloc grand avenue gulv som skal lægges i stuen.

Men det er første gang jeg skal prøve det, og er kommet i tvivl om lægningsmønstret.

skal samlingerne være paralelle, som det jeg har forsøgt at tegne, eller er der en anden måde at gøre det på? :D

jeg tror nok jeg styr på resten, fx afstand til væg, dampspærre og min. 30cm brædder  osv. :D


på forhånd tak



 

14 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Du kunne gøre det sådan, at den rest, du får tilovers ved slutningen mod væggen, starter du med ved næste bræt. Det kaldes flyvende stød. Hvis der er et mønster i lægningen af brædderne, skal du selvfølgelig følge det, men så skærer du stumpen til så mønstret passer. Stumperne skal selvfølgelig have en længde så den kan nå hen på nærmeste strø.


fase

Hej fabrin,

det er også det jeg har forsøgt at tegne på min tegning, at jeg starter næste række med det overskydende fra forrige række.

men på hvis en stump bliver kortere end 30 cm skal man ikke starte i næste række med den ifølge berry alloc.


der er mit spørgsmål skal jeg så starte med et helt bræt igen så?

eller saver man fx 10cm af så der ikke kommer til at være en "linje" hele vejen gennem stuen som selvfølgelig ellers skal passe 100%


btw. det er laminatgulv på beton, så der er ingen strøer i nærheden


 

Nu ved jeg ikke, hvordan længden på brædderne går op i længden på gulvet, men du behøver ikke have samlingerne i en linje, som du har vist det på din tegning. Det er rigtigt, at stumper på 30 cm. ikke kan bruges. Afhængigt af hvordan bræddelængden går op i målet på rummet, kan du skære så meget af at der bliver en passende stump tilovers. Når du kommer i gang med lægningen af gulvet, vil du se at går af sig selv. Du skal også passe på at der i slutningen kommer til at mangle en stump på 30cm., så derfor lægger første række ud og ser hvordan det passer. Måske skal du begynde med at save et stykke af det første brædt.


fase

længden går nogenlunde op som vist på billedet,

altså i 3 række vil der være en stump i overskud, så jeg skal starte med et helt bræt i række 4.

altså at hver 4 række ville starte med et helt bræt.

men var i tvivl om det var den rigtige måde at være det på, så samlingerne kom på en linje eller de alle skulle forskydes


 

Nu skal du lægge brædderne på beton. Havde det været på strøer, ville det være bedst at sprede samlingerne. Så du kan godt lægge brædderne som på din tegning.


fase
Annonce

Super Fabrin!

Jeg takker, 

fortsat god aften


 

Du behøver ikke at lægge den afskårne stump fra 1. række, allerede i næste række. Måske passer det bedre at lægge den 1. stump i 3. eller 4. række. Så fortsætter du på den måde. Hvis det et rum der ikke er helt firkantet, f.eks. hvis der er et skab eller køkkenelementer, så skal du efter min mening lave dine stød så de ikke kommer på linje. Ellers skal linjen opretholdes også der hvor rummet skifter bredde. 

Så lav et regneark og tag rummets bredde og træk 2,4 m fra 1 eller 2 gange indtil du er under 2,4 m til rest. så kan du lave et skema der viser hvornår gentagelses rækken opstår.

Jeg kan under alle omstændigheder bedst lide når stødene ikke flugter. Og jeg har aldrig haft problemer selv om der blev startet eller sluttet med en mindre stump end 30 cm. Blot lidt lim på denne stump. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

gulvet ser sådan ud


er det ikke et fornuftigt sted at starte? (den gule bjælke er et helt bræt på 2,40 som jeg har tænkt at skære til så den passer med de næste hele i linien.

eller bedre ideer?

ud over selvfælgelig at få en 2 årige til at lære mig at tegne ;D


 

Med sådan et rum bør du lave flydende samlinger. Og kommer der en linje i det efter kort stykke så skær et stykke af så det undgås. 

Ellers skal linjer fortsætte og det giver noget spild. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Ok jeg må igang, dog stadig lidt i tvilv

men jeg takker for alle de gode input


 

Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis