Lov om vandrør

Jeg vil gerne have renoveret mit badeværelse, med ny fliser på gulv og væg.


I den forbindelse vil jeg gerne have monteret nogle nye vandrør og fittings (se vedhæftet billede) sammen med den nuværende installation. så de føreres op i loftet (lavet af gips) eller evt. over på modsat væg (Det er et meget lille badeværelse, måler 112 cm i bredden) til en ny bruser.

Jeg kan se i følge regler om byggetilladelse, at man ikke skal indberette/søge om tilladelse når man skal renovere, som tilfældet er her, når det er med fliser på gulv og væg.

Det er så også den eneste ændring i opsætningen, med at jeg gerne vil have ført de nye rør op, selve toilettet og håndvasken, forbliver de samme steder.

Min spørgsmål er, om jeg skal indberette til kommunen/BBR, eller kan jeg godt tillade mig at undlade at gøre dette? (jeg tænker da kun drejer sig om to rør til henholdvis til det varme og kolde vand), nogen der har erfaring med ligende?

Mvh




Jesper
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

det laver du bare.. det er kun dig og ejendommen der bestemmer..

Hej.

er der installeret bruser i forvejen eller hvordan?


Med venlig hilsen
Martin H.

Bygningskonstruktør / Energikonsulent
Skitsering - Byggeansøgning - Udbud - Tilsyn og byggeledelse.
Projekt,- projektering- og byggeledelse.
Arkitektfirmaet ARKIdesign ApS

Ja jeg har en armateur nu med en omskifter og håndholdt bruser med slange. Da det er et klassisk lille københavner badeværelse i lejligheden.

Hvad jeg har i tankerne er at få tilsluttet vandrør der går langs med faldstammerne op igennem loftet så jeg har få et såkaldt regn drop brusebad enten fra loftet eller fra modsat væg.

Mvh


Jesper

Uanset hvad så skal du ikke indberette det til kommunen eller andre steder. Men som skrevet så er det autoriseret arbejde. 

Jeg ville nok selv lave det, og så få rillet rørene ind i væggen. Det kan du gøre med PEX rør som rør i rør.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Annonce

Jeg snakkede et VVS firma, og forklarede dem hvad jeg har i tankerne, de sagde blandt andet at loftet skulle sænkes hvis jeg ville nye rør om på den modsatte væg.


Yderligere så sagde de også hvis jeg skulle have de nye vandrør installeret så skulle de tilsluttes fra de eksisterende installationer fra kælderen, samt jeg skulle have en omskifter/eller omløber mener jeg de kaldte det. Hvilket vil gøre det en del dyrere hvis de skal brække noget af gulvet op for at gøre!  (Jeg bor i stue etagen i ejendommen)

Hvilket gør det en del omfattende end jeg umiddelbare havde regnet med.

Som på vedhæftet billede, så troede jeg at det være en enkelt opgave at montereret en tee, og få ført rørene som op som jeg gerne ville.

Jeg går stærkt udfra at de ved hvad de taler om et aut. vvs firma, men samtidig havde jeg lidt af fornemmelse om de sagde alt det andet der skulle laves, for at evt. at 'tørre' et større byggeprojekt af på mig.

Kan det passe at det kan være så omfattende at få installeret ny rør på de eksisterende på badeværelse, når det (efter min umiddelbare mening) burde ellers at være lige til?


Jesper

"Nye fliser på gulv og væg" skriver du og så vil du have 2 vandrør til at gå synlig op ad væggen, hen over loftet og ned på modsatte væg. Hvis jeg forstår dig rigtig. Det er da bar at få gjort, men det harmonerer jo ikke med at renovere badeværelse. Hvis fliser ellers bliver pæne, så vil disse rør være ret markante (læs grimme) 

Så VVS firma prøver sikkert at forklare hvordan det bør laves. Nemlig med pex rør rillet ind i væg og samlet med de andre rør i kælder, når nu du har skilt badeværelse ad. Det gælder så kold vand til toilet håndvask og bruser samt varm vand til håndvask og bruser. 

Samtidig medfører denne omgang  jo også vådrums membran efter gældende regler. 

Men der skal ikke anmeldes noget tilkmmunen. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis