Pex rør til indvendig nedgravning.

Hej Folkens.

Vi er igang med at lave et helt nyt bryggers, i den forbindelse bliver der også lavet et badeværelse samt ny gulvvarme. Da vi alligevel skal grave vores kloark ned lige forbi fyret vil jeg have nogen nye pex rør i jorden (både til varme og vand), disse kommer kun til at løbe indvendigt altså inden for murene så de kommer aldrig uden for.

Mit spørgsmål er om disse rør vil være gode nok til at grave ned: https://www.wattoo.dk/22-mm-pex-one-rir-m-20-mm-iso-25-meter-087368752

De kommer til at ligge a 1 meter nede med henholdsvis sand og jord ovenpå. Vil isoleringen blive trykket så meget at den er ineffektiv, skal jeg over i de rigtig hård plast fjernvarme rør, det vil jeg være træt af da de koster en faktor 3-4 i forhold til overstående link. Behøver de at være isoleret når de aldrig kommen uden for, de vil alle løbe i uopvarmet (frostfri) ladebygning.

Så for at sum op, kan jeg nøjes med overstående pex rør fra min centralvarme til det nye gulvarme/badeværelse når det skal nedgraves i jorden men dog indenfor ?

På forhånd mange tak

Mvh

Morten  

5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Almindelig vis lægges PEX som rør i rør i isoleringen. Der skæres en rille i polystyrenen, slanger lægges, der lægges en ny plade oven på. Herpå beton osv.


Elektronikteknikeren
Gregeren skrev den 13-02-2018 13:18:31

Almindelig vis lægges PEX som rør i rør i isoleringen. Der skæres en rille i polystyrenen, slanger lægges, der lægges en ny plade oven på. Herpå beton osv.

 Mange tak for svar, der er ikke isolering i randen fra det nye rum ud til fyret da vejen går igennem uopvarmet ladebygning hvor vi har hakket gulvet op, gravet ned i 1 meters dybde, her kommer klorak til at løbe med varme/vand rør oven på. Spørgsmålet er bare om disse https://www.wattoo.dk/22-mm-pex-one...-087368752 kan tåle at komme i jorden.

Mvh
Morten HN

Jeg vil mene at dine pex-rør udmærken kan lægges "i jorden". Noget andet er isoleringen. Hvis du kun isolerer med 13 mm skumplast er det ikke ret meget værd. Hvis du gemmer det en hel meter nede i jord er isoleringsevnen stort set ikke eksisterende, og bliver isoleringen våd er det da helt galt.

Jeg vil foreslå dig at lægge dine rør helt oppe under betongulvet i noget pladebats eller "flamingo" gulvisolering. Sørg for at få isoleret ordentligt, og sørg for at det ikke kommer til at stå i vand.

Det sikre er selvfølgelig "fjernvarmerør".


Søren O
Søren O skrev den 13-02-2018 17:30:22

Jeg vil mene at dine pex-rør udmærken kan lægges "i jorden". Noget andet er isoleringen. Hvis du kun isolerer med 13 mm skumplast er det ikke ret meget værd. Hvis du gemmer det en hel meter nede i jord er isoleringsevnen stort set ikke eksisterende, og bliver isoleringen våd er det da helt galt.

Jeg vil foreslå dig at lægge dine rør helt oppe under betongulvet i noget pladebats eller "flamingo" gulvisolering. Sørg for at få isoleret ordentligt, og sørg for at det ikke kommer til at stå i vand.

Det sikre er selvfølgelig "fjernvarmerør".

 Hej Søren.

Mange tak for svar, der er ikke skyggen af vand, vi har gravet kanalen. Men det er et rigtig god råd at ligge den højt oppe i noget gulvisolering, det havde jeg slet ikke tænkt på.

Jeg tænker også det sikre er fjernvarmerør, men de koster også 4 gange så meget

Mvh

Morten

Jeg har noget løgstørrør 2x25 mm, omtrent 8-9 meter du kan få ved afhentning. Det var en overskydende stump jeg fik hos et lokalt varmeværk. Men det var for stift til at føre i skunk som jeg havde tænkt.

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis