Kraftig Brændeovn

Jeg gik med tanken om at få brandeovn med vandtank, og lavede derfor en tråd om det, men har droppet det igen pga omkostninger til installation. 


Derfor er valget af ovne slf. lidt større.  Jeg skal opvarme et 150 m2 ældre hus.

Jeg er  forelsket i svendsen 1 og lidt i lotus 2060. Lotus er på 8 KW og Svendsen er på 6 kw. Men alligevel peger alle først på svendsen når jeg siger at jeg skal burge en kraftig brændeovn. Svendsen virker mere velbygget end lotussen. 


Jeg har læst på nettet at folk oplever at der kommer røg ud af lotussen når de påfylder brænde, og at stenene inden i let går i stykker. Er der nogen af jer der har erfaringer med det?


Kender I til andre krafrige ovne der bør overvejes? Der skal være glas i.


MVh.



12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Vi fik først en Contura til førstesalen på ca 135 m2, og siden en lidt mindre 850W til stueplanet. 

Ydelsesmæssig er vi rigtig godt tilfredse. Contura har en slags rør indbygget som løber ned bag brændkammeret og virkelig giver fart i konvektionen. 

Den mindste model af vores 850W kunne måske godt bruge anelse større brændkammer aht gløder der falder ud, men generelt har vi været godt tilfreds med mærket.

Har du et forslag til en ovn med rude ? 


Synes det er svært at finde med 8 kW og op efter

Jeg fandt da ret hurtigt et par stykker på nettet ;-) Nej jeg kan ikke anbefale nogen brændeovne, for jeg har ikke så meget erfaring med dem. Men jeg ved at en tommelfingerregel siger at 1 kw kan opvarme følgende: Ekstra god isolering: ca. 25 m²; God isolering: ca. 20 m²; Middel isolering: ca. 15 m²; Dårlig isolering ca.10 m².

Ps. Hvorfor ikke overveje en pilleovn, de fås fra 7-8.000 kr.

Jeg ejer selv jord med lidt træer på og bor ved siden af en skov hvor jeg kan sanktionere til ok priser


Hvilke ovne fandt du ?

Annonce

PS lige nu har vi en Morsø 1b strålevarme ovn. Den er vist også på 8 kw. Med fyring med rigtig godt tørt brænde går det an. Varmen fordeler sig jo ikke så godt når den ikke har konvektion.

Prøv at checke Bekkasin ovnen. Den er ikke så ringe endda. Og bygget i DK


 

Kender den godt. 


Men den mangler rude. Og den er vist ikke godkendt med nye mijøkrav

Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis