Nyt afløb i ny bruseniche

Hej folkens

Jeg vil gerne lave en bruseniche ved siden af mit badekar, men afløbet er et spørgsmål. Jeg tænker om man kan hæve gulvet i nichen, lade et rør løbe under badekaret og gå ud gennem det samme afløb. Lyder det ok? Må jeg selv lave det, eller skal det være en VVS'er?

Jeg kan ikke finde de eksakte regler nogen steder og 4000 kr from SDI virker voldsomt. Ideer til, hvor jeg skal kigge?

Aller helst ville jeg lave en kanal i betondækket hen til afløbsskålen, men det er vel for meget at håbe på, man selv må lave? Har I nogen ide om hvad det ville koste at hyre en vvs'er til at udskifte afløbsskål og samle 2 meter rør fra brusenichen, hvis alt ligger klar til ham?

2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Allerførst skal vi lige vide om du bor i lejlighed eller eget hus. Og om gulvet er med kælder under eller det er gulv i nederste etage. Og om jeg forstår dig rigtig at der er et andet gulvafløb i rummet.  

I eget hus må du hugge alle de kanaler i gulvet du vil. Men kloakarbejdet kræver autoriseret firme( skriver ham der laver alt selv uden) 

Hele badeværelset skal efterfølgende vådrums sikres efter alle regler. Du skal have gulvet i bruseniche under gulvet i resten af rummet med fald fra kanten og hen til afløb. Ofte er det lettest med et linieafløb enten unifrain eller tilsvarende fra blucher.

Skal du have vvs til det, så er det bedst at involvere dem før starten, så du hugger det rigtige sted hen, og aftale om hvor meget der skal skiftes af afløbs skåle for at det kommer til at passe sammen. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Du finder kravene og løsningseksempler i SBI anvisning 252 "vådrum". Den kan lånes gratis på biblioteket. 


 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis