Ny Carport

Så blev det endelig min tur til at få mig et skønt etplans hus, og med hus og have følger der altid "nok at lave" med til =), i den forbindelse vil min hustru og jeg gerne se lidt nærmere på om vi ikke kunne hitte ud af at få bygget os en dejlig carport som ser lidt pænere ud end den nuværende.


Jeg har fundet et billede på google som eksempel på noget jeg kunne tænke mig i stil med, det skal så lige siges at jeg ikke er uddannet tømre eller lignende, så står lidt på bar bund med hvad materialer hedder og anskaffelse og den slags, men google har tit hjulpet mig i lignende situationer =)


er der nogen grænser for hvor lang (dyb) man må lave sådan en carport ?

ind til videre har jeg anskaffet mig en 10 karmskruer, det har jeg hørt er en god start =)

Jeg har fundet ud af at de beslag der sidder på væggen nok hedder bjælkesko, det ser jo smart ud.

Der skal nok lige nævnes at mit hus er fra 1979, og halvdelen af huset (øverste del) er træbeklædt, hvor der ligesom er forskudt for hver andet brædt.

6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Det var nok en ide at komme med et billede af dit eget hus, så er det nemmere at komme med det rigtige. 

Hvor lang ? ? og hvor høj ? ? Det kommer jo an på om det f.eks. ligger i eller tæt ved naboens skel. Om du har bygninger eller tæt ved andre skel. 

Men ellers er der jo neden under jorden sikkert nogle punkt fundamenter, og derpå lodrette tryk imprægnerede stolper. Imellem dem bør der være et kryds eller en plade så det kan holde til vinden. 

Der er tilsyneladende 3 bærende bjælker og oven på dem tagspær. De dækkes ind af 2-3 stern bræt

Så skal der tages bestemmelse om tagmaterialer. 

Hvis karmskruer skal i brug kunne du jo i stedet for bjælkesko på huset have den ene bærende bjælke langs muren, ( fastgjort med karmskruer) og den anden langs toppen af  dine lodrette stolper. Direkte oven på dem dine tagspær. ( på den anden led) Så får du lidt mere loftshøjde hvis der er begrænsning m.h.t. totalhøjde. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Venstre side ind mod huset, faldet løber ned mod og forbi skydedøren på nuværende tidspunkt

Højre side ind mod nabo

Yderside ud mod nabo

Nu har jeg ikke været ude og måle med tommestok på carportens spær, men er det ikke 60cm der skal være fra centrum spær til centrum spær, eller er det 60cm i selv mellemrummet mellem 2 spær ?

Jeg tænker nok at jeg må lave carporten i stil med hvordan den ser ud på nuværende tidspunkt, da endesiden ind mod nabo til højre står vidst i skel.

Jeg kunne også godt bruge lidt info om hvor mange karmskruer jeg skal bruge per meter på den rem jeg montere fast på muren, og måske hvis der er en venlig sjæl, der kunne fortælle lidt om hvordan præcis man benytter disse karmskruer der skal gå igennem remmen og ind i murværk.

som det fremgår af billederne mangler der "lægter" på min carport, trapez taget ligger direkte oven på spærtræet, jeg ved ikke om det er tilladt at gøre længere, eller om det nogensinde har været tilladt ?

jeg skal også have fundet en løsning til hvordan jeg forhindre vand i at løbe ned langs muren hvor trapez taget møder mursten, jeg har hørt noget om zink der skal bruges, men hvad det lige hedder er jeg på bar bund med.

jeg har fået at vide at jeg skal sætte noget murpap mellem rem og mur så den ikke suger fugt fra muren.

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis