Kortsluning ved lampe montering

Hej allesammen,

Jeg har idag været igang med, at udskifte loftslamper i vores stue. Uheldigvis under montering løsnede en ledning sig, og jeg lavede en kortslutning. Heldigvis så slog relæet fra... Men noget andet der os skete var, at knappen på stikkontakten/afbryderen til lampe satte sig fast. Men efter pille knappen af, virkede den igen. Og nu virker alt inkl. lys igen.

Men hvordan kan det være, at knappen på stikkontakten satte sig fast efter en kortslutning??

Er ikke så rutineret i elektronik, end alm. udskiftning af lampe og samle Stikdåse og forlænger ledninger.

På forhånd tak.

4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Jeg vil tro at kortslutningsstrømmen har været så stor at kontaktsættet i din afbryder er blevet stærkt beskadiget. Jeg vil foreslå dig at udskifte afbryderen, så du ikke risikerer en varmeudvikling i din afbryder, som i sidste ende kan udvikle sig til en brand.


Søren O

Der sker det at ved tænding af afbryder op imod en kortslutning, så svejser de 2 kontakt sig sammen med en lille klat. Den kan du så være heldig at vriste fra hinanden igen, men afbryder er ikke så god som den har været. Om det giver brandrisiko vil jeg nok tvivle på men den sætter sig nemt igen. 

Jeg tror ikke det var relæet ( HFI ) der slog fra men sikkert en automatsikring.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Du må gerne selv udskifte din afbryder.


Søren O
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis