Fliser skal op, væg ude af lod

Vi renoverer badeværelse. Jeg står foran at skulle sætte 30x30 fliser op i 2m højde til en bruseniche på tre vægge. Den ene væg er ude af lod. På to meter taber den 25 mm fra gulvet (tykkest ved gulvet), og den er ca. en meter bred. 

Jeg vil jo gerne have rettet den op, inden jeg kaster fliser på den, men jeg ved ikke lige, om det “bare” er at finde pudsen frem og så råbe og skrige af den og mig selv i nogle dage, eller om det er for stor en mundfuld, og jeg skal ringe til en voksen? Jeg kunne godt bruge nogle erfaringer og kloge ord.

4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Du kan godt sætte fliser på en væg der ikke er helt i lod. Det betyder normalt ikke noget. Der hvor du kan "gemme" problemet er at planlægge fliser på de tilstødende vægge. Det skal helst slutte op til den skæve, med så stor en flise som muligt. Kommer du med en 50 mm bred strimmel som bliver til 20 mm nederst så ses det tydelig. Men er du på 200 mm oppe og det bliver 170 mm ved gulvet så kan det ikke ses. Det kan du regulere ved at skære fliser i alle hjørner.

Den flise der skal bruges yderst i hver række, skal blot skæres til så den passer.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

I stedet for at kaste puds på, kunne du måske mejsle noget af. I den tykke ende. Så længe du ikke når ind i murstenene.


Elektronikteknikeren
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her

@Gregeren: Jeg har installeret et unidrain, der passer med tykkelsen af væggen og det er en koksvæg, så jeg tænker, at jeg ikke rigtig kan hakke af i bunden.

@ev elmand: Jeg er lidt ræd for at sætte de der fliser op på væggen - de er skide flotte, og jeg vil gerne prøve at sikre mig, at det bliver så nemt som muligt for mig, at nå et flot resultat til sidst. Jeg tænker måske, at det kan betale sig for mig at tage kampen nu, og ikke møde den, når jeg står med fliserne. Hvad siger du? Har ikke prøvet at sætte fliser op. Det du foreslår med at skære fliserne, så de passer - er det svært?

Tak fordi i gider at svare. Det er fandme go' stil!

Du skal altid skære fliser. De passer jo aldrig med hele fliser. Så om du skærer dem en anelse skrå giver ikke nogen forskel. Jeg skærer med en lille vinkelsliber med en diamantklinge uden tænder. Og der skæres efter et bræt der holdes med skruetvinger. Der findes også udmærkede fliseskærer, med det princip at den laver en ridse og knækker flisen præcis efter denne ridse. 

Men det er til gengæld heller ikke den store tur at pudse væggen op. Men når du har placeret unidrain skal du jo være sikker på at du ikke lave den tykkere i bunden.

Forberedelser er lidt afhængig af hvad overfladen er nu. Det skal helst være uden mange malerester o.lign. Er der det kan du trække noget fliselim på med en tandspartel, det binder på næsten alt. Senest dagen efter trækker du pudslaget på. 

Du starter med at trække 2 striber på i ca. 8-10 cm bredde fra ca. midt på væggen og til top på 1,5-2 cm tykkelse. (fordi det bliver et tykt lag der) Striber kan være 10-15 cm fra de andre vægge. Når det har sat sig efter 1-2 timer trækker du på igen oven på, helt fra gulvet og til top. I den ventetid kan du med fordel trække lidt på alle steder hvor laget bliver tykkest, så det begynder at sætte sig også.  

Lad striber sætte sig lidt, hvorefter du trækker det overskydende af, ved at trække/ skrabe med en 2 m lodstok indtil du kommer helt ind til den oprindelige væg hvor den er tykkest. ( eller et 2 m  lige bræt som holdes i lod med en mindre lodstok) Viser det sig at der mangler lidt hist og pist trækkes det på og afskrabes igen med lodstok. 

Nu har du 2 lodrette ledere, og så er det blot at fylde ud imellem og ude i sider. Du skal så have et lige vandret bræt der er ca. 10 cm kortere end din vægs længde. Den bruges til at trække det hele af ind til dine lidt tørre ledere. Det er meget nemt at se og mærke. Når stort set alle huller er fyldte og trukket af har du jo retningen på din væg. Så er det nu der skal pudses med et pudsebræt i cirkelbevægelser. Du skal begynde hvor der er mindst lagtykkelse så bliver det tykke lag nok klar når du når der til. Når der skal fliser på gør det ikke noget med ganske små huller og striber i pudslaget, der må bare ikke være knolde ud.



Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også