Terrasse, hævet over terræn.

Hejsa alle LDS'ere.

Jeg står og skal til at etablere en terrasse på ca. 60 kvadratmeter (5x12 meter).
Den skal være hævet ca. 40 cm. over terræn (oversiden).
Materialet skal være, øverste lag, komposit brædder, strøer m.m. regner jeg med skal være i trykimprægneret.

Bredden på de 5 meter går ud fra husvæggen, så jeg tænker jeg skal have lagt brædder i hele længder på 5 meter.

Tanken er :

- Strøerne under komposit terrassebrædderne må maksimalt ligge 40 cm. fra hinanden.
- Under strøerne havde jeg forestillet mig at lægge en rem (eller lign.) som strøerne skal hvile på.
Det vil sige at "remmen"disse går i samme retning som komposit brædderne.
- "Remmen" havde jeg forestille mig skulle hvile i U-jern støbt ned i jorden (90 cm dybe huller).

Min udfordring er så bare hvordan jeg skal dimensionere "Rem-laget" samt antallet af "U-jern" under dette.
Hvor langt må der være mellem "Rem" bjælkerne og hvor mange U-jern skal den 5 meter lange "Rem" så hvile på ?


mvh

Mogens H.

2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Hej.

Allerførst skal du søge om byggetilladelse af din terrasse da den er hævet over terræn med mere end 300 mm. Dette gør at terrassen ses som småbygninger.

Der må bygges op til ialt 50 kvadratmeter småbygninger på ens grund. Da terrassen er over 50 kvadratmeter skal der søges om byggetilladelse.

Hilsen Martin


Med venlig hilsen
Martin H.

Bygningskonstruktør / Energikonsulent
Skitsering - Byggeansøgning - Udbud - Tilsyn og byggeledelse.
Projekt,- projektering- og byggeledelse.
Arkitektfirmaet ARKIdesign ApS

Her må jeg rette Bygningskonstruktøren. Den eneste regel der gælder for hævet terrasser (over 300 mm) er at den skal være min. 2,5 m. fra skel. Det er først når terrassen er overdækket at den medregnes i de 50 kvm. Så du må gerne bygge din terrasse uden byggetilladelse såfremt den overholder de 2,5 m. 

Nå, men tilbage til spørgsmålet. Jeg har lavet et lignende projekt. Jeg har 50x100 mm strøer, og under den er der den rem du omtaler. Jeg valgte en 75x150 mm og den er undersøttet med bjælkesko pr 1,5 m. Remmene ligger med en cc afstand på ca. 1 m. Det er muligvis overdimensioneret, men jeg ville sikre mig en løsning der var fremtidsikker, og jeg ville ikke have en terrasse der gir sig når jeg går på den. Husk murpap mellem alle vandrette flader og alt træ trykimprægneret. Gerne kl. A, men A-B går nok også. 

Jeg vil forsøge at slå et slag for ikke at vælge komposit som overflade. Det bliver helvedes varmt. Det giver nogle forfærdeige splinter og jeg har set at sollys kan blege dem så de virkelig bliver grimme. 

Jeg er nu mest til træ. Dog ikke trykimprægneret. 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis