Skjule ledninger i væg

Er det lovligt at indstøbe et rør i væggen, som er stort nok til at originalledningen (230 V) fra et væghængt tv kan nå igennem (inklusiv stikprop).

Spurgt på en anden måde: Hvornår er det en fast installation, som kun en elektriker må udføre?

11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Ja gå du bare igang , men hvorfor ikke klippe stikpropen af og så sætte en ny på bagefter , så kan du nøjes med et meget lille rør og en meget lille rille.........................


Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............

Du må gerne lade til-ledning gå et stykke i et rør, så længe det er tilsluttet i samme rum som brugs genstanden. Jeg har da hos unge mennesker lagt 40 mm rør fra et sted bag fladskærm og ned til bagsiden af "maskinrum" altså det skab som spillekonsol m.m. var i. Og den med at garanti bortfalder fordi der kommer ny stikprop på tror jeg ikke på. Ja naturligvis man kan forestille sig det bliver monteret forkert så det får en anden spænding. Men det vist kun ved 5 pol CEE man kan forestille sig det. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

at en garanti skulle bortfalde fordi man skifte stikproppen det er noget godylt vås..... det er altid lovligt at skifte en stikprop også uden det går ud over garantien 


Jeg klipper gerne ledningen. Det er ikke tv'ets garanti, der bekymrer. Jeg vil bare nødigt gøre noget ulovligt i forhold til husforsikringen.

Jeg troede, at indmurede ledninger var en fast installation også selvom der bruges et rør til fremføring..? Og hvis det er tilfældet, hvor går så grænsen mellem fast og fri? Derfor jeg tænkte at lade hullet være stort nok til stikproppen også.

Annonce

at en garanti skulle bortfalde fordi man skifte stikproppen det er noget godylt vås..... det er altid lovligt at skifte en stikprop også uden det går ud over garantien 

 her er for øvrigt et sik til sikkerhedstyrelksen som skriver at man gerne må udskifte en stikprop

https://www.sik.dk/Forbruger/Elsikk...gsafbryder

De ledninger der ligger i muren og er fremført til en afbryder eller stikkontakt er den faste installation. Tilledning til apparater med bløde ledninger og hvor der er en stikprop i den ene ende er bevægelig ledning. De kan beskyttes / gemmes i en ledningskanal eller et rør. 

Måske kommer man lige på kanten hvis både strøm, - edb - antenne m.m. ligger i samme rør.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Inden du klipper stikprop, så tjek lige om der skulle sidde er IEC stik i den anden ende. Det er noget nemmere, hvis du kan nøjes med at hive stikket ud af tv'et.

Så skal røret selvfølgelig være en smule større.


Elektronikteknikeren

ok, det med garantien er jo så blot endnu et bevis på hvad man har fået bundet på ærmet af de studenter medhjælpere der render rundt i elgiganten/power 

Tusind tak for hjælpen.

Jeg tænker, at det bliver strøm plus 2-3 HDMI-kabler. Skal det være i to rør?

For min forståelse - og hvis jeg vil gentage kunststykket andre steder i huset: Indmuret ledning i rør direkte til et apparat er ikke en fast installation, hvis det er i samme rum = ingen elektriker påkrævet. Der må ikke være strøm og andre kabler i samme rør.

Korrekt?

Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis