Søger Inspiration - Spots i køkken

Hej Alle,

I forbindelse med nyt køkken, skal der sættes spots op efterfølgende.

Jeg søger derfor noget inspiration/råd.
Hvor mange har i sat op? / Er i tilfredse med dette, eller vil i efterfølgende have gjort noget anderledes?

Hvilken farvetemperatur og watt.
Er i tilfredse med dette, eller vil i efterfølgende have gjort noget anderledes?

Jeg har som udgangspunkt tænkt at spots´ne bliver Philips på 3,9w i 3000k

Philips spots

Jeg har vedhæftet 2 dokumenter.

Et med mit eget forslag (jpeg), jeg er dog i tvivl om placeringen, og om der er nok
Et word der kan redigeres i, såfremt der var en venlig sjæl der havde et bedre forslag ud fra egne erfariinger.

Link til spots

Pft
Kristoffer

5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Personligt syntes syntes jeg det ligner en øjebæ med spots der. Ikke sidder symestrisk, asymmetrisk giver et rodet indtryk.

Spots er ok til generel rumbelysning, men giver ikke et særlig godt arbejdslys over køkkenbordet. Man kommer let til at stå og skygge for et spot. Jeg har 4 spots over en ø som din, og det giver et elendigt arbejdslys.

Hvor højt har du til loftet?

Over min vask har jeg nedhængte lamper fra loftet, som hænger 1 meter over bordet. Det giver et meget bedre lys. Skulle jeg lave køkken i dag, ville jeg droppe alle spots og i stedet bruge nedhængte lamper.

3000k er meget hvidt lys - måske praktisk ved madlavning - men ikke særlig hyggeligt efterfølgende. Overvej evt. pærer som kan skifte farvetemperatur.

Tænker du har rigelig lysdækning, så sæt et par dæmpere på, samt lave 2-3 grupper så du kan tænde dem seperat så du ikke behøver og fyre hele køkkenet op hvis du bare lige skal have lidt lys 😊 

Fornuftigt valg af pære - især RA-værdi skal være på 92-97 for at bøfferne ikke bliver grå og kedelige og se på - om det er 2700 eller 3000K er en smagssag.

Med hensyn til skygge så oplever jeg det ikke som et problem, de skal bare ikke sidde for langt fra væggen af så de kommer til og skygge når du står ved bordet

Jeg har lige opsat nye Spots i vores køkken. Jeg har brugt samme Philips 3,9w pære, som du linker til. Bare i 2700kelvin. Ja, faktisk har jeg opsat Spots med disse pærer i hele huset (71 stk i alt)

Vores køkkenbord er 3,72 meter langt og jeg har fem Spots monteret over dette. Det givet fint lys. Loftshøjden er 2,44 meter. Derudover her jeg fire Spots langs "skabsvæg" med ovn/køl/frys. Over kogeøen bruger vi bare lyset fra emhætten. 


Indehaver af firmaet KV Sikring. Jeg sælger og installerer tyverialarmer, videoovervågning og adgangskontrol til private og erhverv. Jeg er bl.a. forhandler af Jablotron. Se mere på www.kvsikring.dk

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis