Gulvvarme som eneste varmekilde

Hej,


Jeg er den lykkelige ejer af en murermestervilla fra 1925. 

Vi har pillet det gamle gulv op, hvorunder der var 50 cm krybekælder, og skal nu isolere og støbe betondæk med gulvvarme.

Ovenpå bliver lagt 30mm massive plankegulve.Der er hulmursisoleret før jeg købte huset, og alle vinduer er under 5 år gamle. (dog i træ)

Gulvvarmen bliver fremover den eneste varmekilde i stueetagen. Er der andre der har erfaring med dette ? Er det tilstrækkeligt til opvarmning af et gammelt hus? 


Mvh. Eddie



Hej, Jeg er den lykkelige ejer af en... Vis hele indlægget
21 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Hvad bruger du til at varme op olie , gas osv du må huske at gulvvarme er meget dyrer i drift end radiatorer under vinduerne , og så i et gammelt hus som absolut ikke er egnet til gulvvarme  , og hvis det er rigtigt at et trægulv ikke må varmes op til mere end 27 C , så  får du et problem i kolde vintere , jeg ville lave det som hybrid varme , dvs både radiatorer under vinduerne og varme i gulvet .


Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............

Mit råd bygger på praktisk erfaring, så derfor har jeg skrevet trådede termostater. Hvis I kikker jer lidt omkring i de indlæg, der er om gulvvarme, vi I se, at en del af dem drejer sig om hvorvidt termostaten er sluttet eller ej. Ved en trådet termostat er det nemt at fejlfinde ved hjælp af en simpel gennemgangs måling. At rille et f.eks. 3X0,7 mm kabel ind i væggen er da en simpel sag (for en prof).


fase

Jeg har selv totalrenoveret en murermester villa fra 1930. Er er hulmursisolering (ca 10cm) og 150mm isolering i gulvet over uopvarmet kælder (ca 15grader) og vi klarer vi fint med gulvvarme med en fremløbstemperatur på 35-40 grader. Så spar du bare radiatoren væk. 

Vi bor i hus fra 1916 og det er godt isoleret. Vi har trægulve over beton, Der er kun gulvvarme i de rum vi opholder os i, og de andre rum får kun gulvvarme næste gang jeg gider at brække et par gulve op. Der er rigtig god og billig varme. Det er direkte fjernvarme. Så den med at det er "meget dyrere" er ikke min erfaring. Det er derimod dejligt at radiatorer ikke fylder, og at der er jævnt varme ved fødderne

Vi har haft -

loft elvarme altså varmefolie der ligger over lofter. 

direkte el-radiatorer

og almindelige radiatorer,

Så erfaringsgrundlaget mangler ikke.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Ingen problemer med gulvvarme alene som Eddie planlægger.  Hybridløsning med radiatorer samt gulvvarme bibringer ingen sikkerhed eller komfort - hold det så simpelt som mulig, og isoler som planlagt.

Når du alligevel svinger skovlen, så læg rigeligt med tomrør til eventuel senere kabling, eksempelvis netværk og temperaturstyring. Et kablet system er væsentlig mere robust end et trådløst - tro mig. Dem har jag lavet en del af.

M.h.t. økonomi i gulvvarme, har jeg gjort samme erfaring som Erik selv uden fjernvarme. Gulvvarme er perfekt til stort set alle opvarmningsformer, da det pr. definition er et lavtemperaturssystem.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Annonce

Ja det glemte jeg lige, det er vanskeligere at styre når der er 2 x varmesystemer i samme rum. Så kommer radiator termostat måske til trække temperaturen op, med det til følge at gulvet forbliver koldt. 

Javel men kan da leve med det, men den store komfort er der ikke.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

jeg har wibro trådløse thermostater og de har virket de sidste 9 år - jeg har skiftet batteri i 2 af sensorne i løbet af den tid. det er ikke alm aa batterier men derimod et speciel lithum batteri i samme størrelse.

umidelbart har jeg derfor ikke noget st udsætte på denne type thermostater (huset er i 4 plan og ca 200m2)

Tak for alle de gode svar! Er blevet mere rolig omkring kun at have gulvvarme... 

Ellers må konen tage et tæppe på!



Gulvvarme er for lækkert og rummet føles mere jævnt i temp. Konen bliver glad - det gjorde min selvom hun altid ligger med et tæppe Men at der ikke er fodkoldt er bare super.,

Ulrik123 skrev den 13-02-2018 11:29:59

Gulvvarme er for lækkert og rummet føles mere jævnt i temp. Konen bliver glad - det gjorde min selvom hun altid ligger med et tæppe Men at der ikke er fodkoldt er bare super.,

 

Og når konen er glad, er vi alle glade

Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis