Isolering af gulv - fundamentsdybde

Jeg overvejer, om der kan lægges isolering og varme i mit kældergulv, så et par værelser dernede evt. kan godkendes til beboelse (jeg er klar over, at der også er andre krav)

Vi bor i et hus fra 1965 med fuld kælder under, og 230 cm til loftet.

Er der nogen, der ved, hvor dybt fundamentet skal gå ned under gulvniveau, for at det er muligt at ilægge de lovpligtige 300 mm?

Jeg har lavet et hul i gulvet ved ydervæggen, og her kan jeg se, at der ikke er vodsomt meget fundament. Fra undersiden af gulvet og til undersidenaf fundamentet er der ca 25 cm (32 cm til oversiden af gulvet) Se evt billede

Men 300 mm isolering er vi jo så under fundamentdybde (5 cm dybere)

Kan det mon gå, eller findes der nogle smarte løsninger?

Glad, hvis nogen har et par bud på ovenstående, tak.

17 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

EPS tilsat grafit isolerer 20% bedre. 

Så 250 mm grafit EPS svarer til 300 mm alm. hvid EPS.

Eller os er folk ikke velvidende nok til at kunne give et godt råd, som ikke bare er gætværk (incl mig selv)  


Mvh. Christian M
 

Det er ærlig snak, tak for det Kan også være at de gæve håndværkere, der ellers plejer at være rappe på tasterne. bare er draget på vinterferie, hvem ved.

Fra hvad jeg har set, plejer man at understøbe fundament når man graver ud. Om dit går langt nok ned til at der er tilstrækkeligt jordtryk når du har isoleret tør jeg ikke sige noget om. Men en nyt støbt gulv med armering hjælper jo også på stabiliteten.

Jeg ville nok lige få en konstruktør eller ingeniør til at regne på det!

Det behøver ikke at koste mere end et par timer, du kan jo levere måledata og dokumentation for de faktiske forhold.

Til gengæld er du så bedre forsikret mod fremtidige problemer relateret til dit fundament, og du kan bevise at der er styr på sagerne ved en fremtidig hushandel!


Elektronikteknikeren
Annonce

ville passe meget på med at grave fundmentet "fri" - det er sådan det går virkelig galt. Uden at være ekspert så jeg næsten du er nød til at undstøbe for at gører det der rigtigt jeg ville i hvert fald lige rådfører mig ved en fagmand for hvis du går forkert i byen der så kan huset falde halvt sammen

Ja, jeg skal snakke med en ekspert på området - det er helt sikkert. Jeg var i forvejen ræd for at grave det lille hul, som ses på billedet  

Ulrik123 skrev den 13-02-2018 07:11:55

ville passe meget på med at grave fundmentet "fri" - det er sådan det går virkelig galt. Uden at være ekspert så jeg næsten du er nød til at undstøbe for at gører det der rigtigt jeg ville i hvert fald lige rådfører mig ved en fagmand for hvis du går forkert i byen der så kan huset falde halvt sammen

 Når du skriver "fri" mener du så at grave under, eller mener du at grave ned til max underkant af fundament?

Fordi man kan vel godt brække betongulv op og grave ned til underkant af fundament i hele kælderen på een gang?

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Mit spørgsmål gik på netop det - om man kunne grave ned til underkant af fundament uden følgende katastrofer. 

Men egentlig også, om der findes metoder, der gør, at man kan gå endnu dybere (ud over understøbning) - fx at man støbte en skrå kant fra fx midt på fundament og så skråt ned til det niveau, som isoleringen skal ligge ovenpå. På den måde ville støbningen jo (måske?) holde sandet under fundamentet på plads...

Af hvad jeg lige ved når proffer laver det ordner man en meter af gangen og det kommer an på hvad huset står på.


En sokkel kan vel skride? så at grave den ren hele vejen rundt om det er okay aner jeg ikke.

Der er yderligere 7 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis