Isolering af gulv - fundamentsdybde

Jeg overvejer, om der kan lægges isolering og varme i mit kældergulv, så et par værelser dernede evt. kan godkendes til beboelse (jeg er klar over, at der også er andre krav)

Vi bor i et hus fra 1965 med fuld kælder under, og 230 cm til loftet.

Er der nogen, der ved, hvor dybt fundamentet skal gå ned under gulvniveau, for at det er muligt at ilægge de lovpligtige 300 mm?

Jeg har lavet et hul i gulvet ved ydervæggen, og her kan jeg se, at der ikke er vodsomt meget fundament. Fra undersiden af gulvet og til undersidenaf fundamentet er der ca 25 cm (32 cm til oversiden af gulvet) Se evt billede

Men 300 mm isolering er vi jo så under fundamentdybde (5 cm dybere)

Kan det mon gå, eller findes der nogle smarte løsninger?

Glad, hvis nogen har et par bud på ovenstående, tak.

Jeg overvejer, om der kan lægges isolering og... Vis hele indlægget
17 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Som jeg har forstået lovgivningen så er de 300mm kun gældende i gamle huse såfremt det står mål med omkostningerne for at gennemføre det. I mit bade værelse gik sokkel ved indervægge kun ned så der kunne blive plads til 150mm eps. så det var det der kom i. Er det bare en renovering så er det jo heller ikke noget som du skal spørge om. Det er noget andet hvis du vil ændre rummets anvendelse.


Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.

Aldrig under fundamentet - der er side 1 i fundamentsbogen!

Din fremgangsmåde afhænger af, om dit fundament står på ler eller sand.

På ler kan du grave til undersiden af fundamentet uden de store risiko for brud i jordmassen - du reducerer bæreevnen af fundamentet med ~10%. Du vil sandsynligvis uproblematisk kunne fjerne betondæk og grave ud, lægge isolering og etablerer ny betonplade. Fra fundamentets underside vil du kunne grave "skråt", så jorden har en hældning på 3:1. Men det plejer man normalt ikke for at lægge isolering, det er mere en generel regel for når der skal arbejdes tæt på fundamentet.

På sand er det lidt mere komplekst, fordi en del af bæreevnen af jorden, består af den vægt der er ved siden af fundamentet. Når du fjerner betondækket og graver ud, fjerner du stort set alt det der hedder overlejringstrykket, og så reduceres bæreevnen af fundamentet med op til 80% - så i det tilfælde kan du IKKE bare fjerne betondækket og grave ned til undersiden af fundamentet.



 Certificeret Statiker

Ja, jeg har netop ledt efter den "fundamentsbog", men ikke fundet den Så er det godt, at man kan få gode svar her. Det giver god mening det, du siger, Ingeniør, og da huset netop står på sand, vil jeg holde mig fra fundamentets underkant. Og måske i det hele taget holde mig fra at isolere gulvet.

Når der er krav om 300 mm isolering i gulvet for at få godkendt en gamel kælder som beboelse, hvad er det så for en isolering, der tales om? Findes der ikke noget tyndere, der isolerer endnu bedre?

Udvendig terræn skal være udført som en naturlig del ned til dækkonstruktionen i kælderen på den facade værelserne vender imod, for at man kan få godkendt værelserne til beboelse.

Generelt er dette ikke gør det selv arbejde uden rådgivning fra en ingeniør.

Ingeniøren:
Er der ikke noget med at fundament skal udføres dybere end underkant isolering for at kunne optage jordpåvirkning fra udvendig side af? Synes jeg har læst dette engang.
Eller vil betonpladen kunne klare dette alene?  


Med venlig hilsen
Martin H.

Bygningskonstruktør / Energikonsulent
Skitsering - Byggeansøgning - Udbud - Tilsyn og byggeledelse.
Projekt,- projektering- og byggeledelse.
Arkitektfirmaet ARKIdesign ApS
Bygningskonstruktør skrev den 13-02-2018 21:02:10

Ingeniøren:
Er der ikke noget med at fundament skal udføres dybere end underkant isolering for at kunne optage jordpåvirkning fra udvendig side af? Synes jeg har læst dette engang.
Eller vil betonpladen kunne klare dette alene?  

 Kommer nok lidt an på hvad du mener med jordpåvirkningen. I forhold til jordens brudfigur er det nok noget rod, men de vandrette laster fra jordtrykket ville man nok kunne få styr på, man bruger jo nogle steder EPS i stedet for sandpuder, og der findes også decideret EPS fundamenter.

Jeg har aldrig stødt på en konstruktion hvor isoleringen ligger lavere end fundamentet, så det er ikke en problemstilling jeg har dyrket.


 Certificeret Statiker

Annonce

@z-zap... Du spørger om hvorfor der er så dødt i din tråd.. Det kommer b.la. af sådanne kommentarer, fra en anden.. :-(
Så selvom jeg kunne have haft en kommentar, til dit projekt, så vælger jeg, ikke at skrive...

Jeg var ved at svare på det nedenstående indlæg, med en god ide.. men er glad ved, at jeg ikke nåede det...

--------------------------

jancar                                                                       12-02-2018 13:03                              

 Citat                                      Anmeld                                                                                                         

Jeg er simpelthen så træt af at der efterhånden er en del typer herinde som svarer på ALLE indlæg (du er pt oppe på 4742 stk!), uden at de nødvendigvis har en løsning på det spørgsmål der stilles, men bare fordi de kan, eller ikke har andet at tage sig til. Besvar kun indlæg du har et kvalificeret svar på!

Du påstod hårdnakket i dine første  to indlæg at sådan noget ikke findes. Jo det gør der så, viser det sig. 

Nu hedder denne side Lav-det-selv, og folk kan jo altid bare ringe til en tømrer, en kloakmester, eller tage ned i byggemarkedet, men fidusen ved sådan en side her er jo netop at man kan få svar (gerne brugbare) fra andre GDS'ere, og netop kan slippe for at bruge tid (og måske penge) på en håndværker. Så gode råd om at man jo bare kan tage i en tømmerhandel, er lidt latterlige. 

De indsatser laves jo nok af en grund,- muligvis er grunden at undgå at noget sætter sig i det hak/hjørne som en ubrugt forgrening laver. Så nej jeg tror ikke at vores brønd har en forkert hældning.

Jeg spurgte ganske simpelt om hvad sådan en indsats hed,- (kunne jo være at den hed noget specielt). Det kunne du ikke svare på, men du kunne da spilde min tid på alle mulige andre måder.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis