Win 10 igen igen.

Er det rigtig forstået at man bare kan skifte harddisk og geninstallere win 10 når det er en gratis opgradering fra vin 8.1 ?

Hvordan du skal aktivere Windows 10 efter geninstallationen afhænger af, hvordan Windows 10 oprindeligt blev installeret på din enhed. 

 

Hvis du har aktiveret en gratis opgradering til Windows 10 eller købt og aktiveret Windows 10 fra Microsoft Store, har du en digital licens til din enhed. Det betyder, at du kan geninstallere den samme udgave af Windows 10, som din enhed har en digital licens til, uden at du skal angive en produktnøgle. Hvis du bliver bedt om at angive en produktnøgle under geninstallationen, kan du springe dette trin over. Windows 10 bliver automatisk aktiveret online, når installationen er udført. 

Bemærk!

Sørg for, at til Windows 10 er aktiveret, før du forsøger at geninstallere. Vælg knappen Start , og vælg derefter Indstillinger  > Opdatering og sikkerhed  > Aktivering. Hvis Windows 10 ikke er aktiveret på din enhed, skal du se Få hjælp til Windows 10-aktiveringsfejl for at få flere oplysninger.

 

Du kan finde flere oplysninger om, hvordan du opretter installationsmedier for at geninstallere Windows 10 på websitet Microsoft Softwaredownload. Når du opretter installationsmedier, skal du vælge den udgave af Windows 10, som stemmer overens med den udgave, der allerede er installeret på din enhed.


Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Hvis du har lavet en "recovery" (gendannelses-) USB-stick fra computeren kan du skifte harddisken og lave en gendannelse uden at skulle aktivere igen.

Du kan gratis hente en windows 10 hos Microsoft og gemme den på et USBstik på mindst 8 GB. Så er der plads til både 32 og 64 bit versionen. Du henter Media Creation Tool, derefter kan du kan hente en isofil og brænde en DVD med henholdsvis 32 eller 64 bit version.


fase

Hej Fabrin.

Tak for svar. Jeg har aldrig rigtig forstået det med isofil. Jeg kan låne en usb-pind med win 10 på er det ikke ok? Eller skal der brændes en dvd. Det er nok 10år og en dag siden jeg har brændt noget sidst, Der gik næsten altid koks i det.


Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.

Kovas, en ISO fil er i et format, der bruges til at brænde en CD eller DVD. Det er den korte forklaring. Du behøver ikke brænde nogen DVD, du kan nøjes med at låne en USB pind med win10 på. Du skal så sætte din bios op til at boote fra USB pinden, hvis computeren kan det. Det kommer lidt an på computerens alder. Hvis du har haft en win10 udgave på din computer før, bliver den automatisk registreret og aktiveret hos Micro Soft, fordi computeren er kendt i forvejen.


fase
Annonce

Jeg prøvede at installere win 10, på en anden pc, da den var defekt, det var to ens bærbare, men det gik ikke, ringede til MS og hældte vand ud af ørene, men de ville ikke aktivere, så jeg endte med at købe en ny win 10.

Men HDén kan man godt udskifte og bruge den gamle kode.

Hvis du ikke kender koden på din win 10, kan du finde den med en kodelæser.

win10 indeholder både den almindelige, og PRO, så har man en kode til PRO er det det der installeres, ellers er det bare den almindelige man får ..


Vi prøver igen, i morgen --

Når installerer en win10, hvis harddisken er defekt kender MS dit bundkort og siger det er computer, vi kender og den ny win10 bliver aktiveret. Jeg har lige lavet det. Jeg har også skiftet bundkort i egen bærbare. Der blev win10 også aktiveret uden problemer. Du kan selvfølgelig ikke tage en win10 fra en computer og installere på en anden. Bundkortet er jo ikke det samme, ligesom andre dele ikke er det samme.


fase

Super tak til alle.


Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.

Windows 10 kan geninstalleres på enhver nyere computer, opgradering, oem eller retail. MS har gemt en ID kombination, som ser ud til at være baseret på et unikt ID læst fra CPU og eller bundkort. 

Under installationen vil der blive spurgt efter en aktiveringsnøgle, men der skal "bare" vælges at man ikke har nogen. Når Windows 10 er installeret og forbinder til internettet vil installationen aktivere sig selv.

Et skift af harddisk ændrer ikke på ovenstående.

Alternativt er det muligt at låse en Windows licens til sin MS konto og så flytte en gammel licens til en ny computer når det er nødvendigt, givet licensen tillader det.

Jeg køber som regel samsung SSD disk med clone værktøj i kassen. Dette når jeg går fra eks. 128 GB ssd til større diske. Der skal så bruges en USB3 -> SATA ledning. Denne koster sikkert et par hundrede i danmark, og omkring 30 kr. på ebay....




Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis