Vandhane gevind?

I kælderen hvor jeg bor (lejlighed), er der en almindelig vandhane, med koldt vand, som jeg ville bruge med en vandslange. På hanen sidder en hunkobling i metal, som ikke ligner noget man kan få i noget byggemarked .. hunkoblingen kan jeg tage af med hånden, så istedet jeg købte en slange i Bauhaus med en alm hankobling til hanen. Den kom endda med en adapter til to forskellige hanegevindstørrelser, men ingen af dem passer. Både hankoblingen og adapteren er alt for store. Er den slags gevind virkelig ikke standard og er der nogen der har en ide om hvilken adaper jeg skal købe?

Det var dette sæt jeg købte:

https://www.bauhaus.dk/varemaerker/neptun/holder-slange-25-m-neptun.html#full-description

10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Prøv at sætte et billede ind af din vandhane, så vil det være nemmere at komme med brugbare svar.

Metalkoblingen på vandhanen kunne meget vel være en Nito, de er stadig meget udbredt.


Vi prøver igen, i morgen --


Den hedder ikke nito, men det er nok samme system. Har ikke kunnet finde noget i de lokale byggemarkeder der passer.

Kommet til at tænke på at den kobling der var i slangesættet nok er til 3/4" og 1", mens hanen er 1/2". Mon ikke?

Med mindre 3/4" og 1" er det mest udbredte nu om dage, virker det lidt fjollet at det er det de har valgt at medlevere så stor en hanekobling. Hvorfor kunne de i øvrigt ikke have vedlagt en 1/2" til 1" adapter også, så man ikke skal igennem alt det bøvl. Slangen er i øvrigt også 1/2".

Vandhanegevind er ret standard skønt de er i forskellige størrelse til hver sit formål. 

3/8" kan forekomme men det mest almindelige er 1/2" og 3/4" 

På dit sæt står der 1/2" så du har sikkert fået en 3/4" adaptor med. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Ja sættet er 1/2" men hanekoblingen der fulgte med er for stor til vandhanen, både med og uden den medfølgende gevind adapter. Kan jeg så konkludere at vandhanen har 1/2" gevind og at hanekoblingen er beregnet til enten 3/4 eller 1" gevind?

Du har købt 1/2" der ikke passer og adaptor er også for stor. Så vidt jeg forstår på dig så er det nye du har købt for stor. Altså er vandhanen for lille / mindre. 

Så i mit hoved vil jeg mene at vandhane er 3/8" men måske misforstår jeg dig. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Annonce

Jeg skriver kun at sættet er 1/2" fordi det er det der står på hjemmesiden og fordi slangen ligner en alm 1/2". I sættet er der en hanekobling til at skrue på hanen, en adapter til hanekoblingen og to hunkobliner til slangen. Jeg ved ikke hvilket gevind hanen er udstyret med og jeg ved heller ikke hvilke gevind hanekoblingen og adapter er udstyret med. Jeg gik bare ud fra at det ville passe sammen, men det gør det ikke.

Det kan godt være at hanen er 3/8 og adapteren er 1/2" eller at hanen er 1/2" og adapteren er 3/4". Det ved jeg faktisk ikke, men adapteren synes at være meget større en hanen så jeg hælder til at den er 3/4". Jeg må lige prøve om jeg kan måle det.

Det ligner ½" gevind, prøv at mål den udvendige diameter, den skal så måle lige knap 22mm.



Vi prøver igen, i morgen --

Den hanekobling der passer på gevindet måler ~20mm indvendigt.

Adapteren måler ~25mm indvendigt og hanekoblingen fra sættet måler ~30mm indvendigt.

Det var ikke helt rigtig det jeg skrev, et ½" rør gevind måler ca 21 mm, og hullet måler omkring 19mm.

Men det er helt sikkert ½" rør gevind..

Men tag nu den kobling der passer på hanen, med i byggemarkedet, så kan du helt sikkert finde noget der passer.

Men har du fået købt det i 3/4" kan du købe sådan en overgang.


https://www.wattoo.dk/forkromet-gev...gIBo_D_BwE


Vi prøver igen, i morgen --

Ja, jeg tager bare det jeg har med i byggemarkedet. Det faldt mig bare ikke ind, at jeg skulle være obs på det, når nu der var en adapter med. Tænker, at det sæt nok have passet hos flere, hvis det havde været til 1/2 og 3/4 i stedet for 3/4 og 1". Jeg kan ikke erindre at have set så store haner i private installationer. Nuvel, jeg må på den igen i morgen.

Takker!

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis