Brændeovn - spjæld slutter ikke tæt?

Hej

Jeg synes, at brændeovnen i hjemmet har været lidt svær at kontrollere på det seneste. Jeg synes, at der er umådelig godt gang i brændet, og samtidig virker det som om, at jeg ikke kan kvæle ilden, ved at lukke alle spjæld (se eks. https://gfycat.com/EsteemedNippyBellfrog hvor det ses, hvor meget gang der fortsætter med at være i brændeovnen, på trods af, at alle spjæld er lukket).

Det har naturligvis fået mig til at kigge lidt nærmere på brændeovnen, og jeg bemærkede da, at et spjæld i bunden (der fører ned til askespanden), ikke lader til at slutte helt tæt. Jeg har forsøgt at vedhæfte et billede, hvor det ses, at der er en "ring" rundt om spjældet, hvor der tilsyneladende er åbent ned til området med askespanden.

Jeg har ikke bemærket dette før - og det kan derfor være, at det er helt uden betydning, men jeg ville alligevel høre, om det er helt normalt med sådan en åbning?

Det må jo åbenlyst være med til at gøre det umuligt, at kvæle ilden (hvis der skulle opstå behov for dette), samt styre tilførslen af ilt og dermed forbrændingen.   

4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Hvordan skulle asken komme derned hvis den var lukket? der skal kunne komme luft igennem, dit primær spjæld sidder vel nede på askelugen, eller deromkring?. 

Hvis ovnen ikke kan kvæle ilden med alle spjæld lukket, er det typisk lågen og askelågen som skal have skiftet de der "reb" der løber rundt langs kanten, der siver så at sige luft igennem, og der skal kun komme luft gennem spjæld..

kig evt her

https://goerdetselv.dk/spar-energi/varme/braendeovn/ny-pakning-i-laagen-paa-braendeovnen

Risten i bunden af ovnen kan åbnes, hvorved asken kan føres ned i askespanden. Jeg tænker dog, at når denne er lukket (som den er på billedet), så bør den være helt lukket, så der ikke kommer luft op fra bunden?

I brændeovnen er der 2 spjæld - et i bunden samt et bagpå. Ud over disse, er der så risen, der kan åbnes og lukkes, for at flytte asken fra bunden af brændeovnen og ned i askespanden.

Det kan godt være, at det vil give mening, at skifte pakningen rundt om lågen - det illustrerer den video du linker til jo rigtig fint. Der siver dog ikke røg ud af ovnen eller lign., så jeg er ikke helt sikker på, om dette alene vil afhjælpe den kraftige afbrænding der opleves.

Risten behøver ikke være tæt, min rist kan ikke åbnes og lukkes, der er altid åbent så aske kan falde ned i skuffen, men fordi askelågen er tæt, gør det ingen forskel om risten er, der kan jo ikke ikke komme luft nede fra askeskuffen hvis den er tæt. jeg er dog ret sikker på din rist ikke kan "lukkes", der skal jo kunne komme luft igennem når du bruger dit primær luftspjæld i opstarten, hvis du har et "håndtag" til risten er det så ikke bare en ryster, så man kan ryste aske ned, sådan et har jeg nemlig..

Der siver typisk ikke røg fra lågen, den suger jo luft ind gennem, og har man en okay skorsten kommer der ikke røg ud i huset, men jeg vil gætte på det er der din ovn får sin falske luft fra, enten fra lågen eller askeskuffen..

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis