Hej
Jeg synes, at brændeovnen i hjemmet har været lidt svær at kontrollere på det seneste. Jeg synes, at der er umådelig godt gang i brændet, og samtidig virker det som om, at jeg ikke kan kvæle ilden, ved at lukke alle spjæld (se eks. https://gfycat.com/EsteemedNippyBellfrog hvor det ses, hvor meget gang der fortsætter med at være i brændeovnen, på trods af, at alle spjæld er lukket).
Det har naturligvis fået mig til at kigge lidt nærmere på brændeovnen, og jeg bemærkede da, at et spjæld i bunden (der fører ned til askespanden), ikke lader til at slutte helt tæt. Jeg har forsøgt at vedhæfte et billede, hvor det ses, at der er en "ring" rundt om spjældet, hvor der tilsyneladende er åbent ned til området med askespanden.
Jeg har ikke bemærket dette før - og det kan derfor være, at det er helt uden betydning, men jeg ville alligevel høre, om det er helt normalt med sådan en åbning?
Det må jo åbenlyst være med til at gøre det umuligt, at kvæle ilden (hvis der skulle opstå behov for dette), samt styre tilførslen af ilt og dermed forbrændingen.