Rygning til gl. pandeplader.

Hej, vi har en gammel stald hvor taget er lavet af gamle pandeplader. 

Der er ingen rygning på, hvilket var normal i stalde for at øge cirkulationen. 

Men jeg bruger stalden til opbevaring, værksted mm. Så jeg vil gerne lave en rygning. 

Men jeg har svært ved at finde den rigtige løsning. Det skal gerne se ordentligt ud, derfor dur det ikke at sætte en helt ny rygning på. 

Jeg overvejer at købe nogle tilsvarende gamle pandeplader, skære dem til og bukke dem så de passer som rygning. Men det vil nok give noget løberust ned af taget, fra hvor pladerne er skåret.
Galvanisering spray gør det nok ikke. 

Nogle gode ideer til at løse denne lille udfordring?


Jesper 
http://www.VarmKaffe.dk - en blog om rejser, sejlbåd, have og hus.

4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

)Hvis du skærer pladerne til med vinkelsliber, så vil der udvikles varme i kanten af pladen. Det kan ødelægge galvaniseringen et stykke fra kanten, så du får ret i det med rust. 

Hvis du der i mod klipper det med pladesaks får du meget minimal rustdannelse. Den zink der er lagt på overfladen har den egenskab at den kan reparere sig selv over en ganske lille strækning. Zinkens elektrolytiske egenskaber gør at den flytter sig / flyder sammen så en skade bliver udbygget. Så når skaden kun er på ca. 5/10 mm (pladens tykkelse) så får du ingen problemer. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Du kan evt købe en smal rulle tagpap og brænde på. Det er en afprøvet løsning som virker og er forholdsvis billig 


Hjemmelavet er ikke nødvendigvis et kvalitetsstempel.

Jeg har været med til begge dele,

Løsningen med at genbruge gamle plader er nok den pæneste efter min mening. Jeg klippede pladerne med en lektrisk pladesaks. Jeg malede kanterne med hammerlak, og har ikke set mere rust end hvad sådanne plade altid udgyder efter mange år.


Løsningen med tagpap er hurtig, men knap så køn. Men holder lige så godt

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også