Skråvæg i bruseniche

Hej gæve gør-det-selv krigere!

Jeg vil gerne erstatte mit gamle badekar med en bruseniche, men det er lidt tricky, for den kommer til at være delvist under en skråvæg. I forhold til beskyttelse, tæller en skråvæg så som væg eller loft? Der er pt ægte 80'er træ på loftet, og jeg kunne godt tænke mig, at bare sætte en wedi plade udenpå. Vandbelastning bliver ikke voldsom, da der er ok frihøjde. Træet starter ved 140 cm. Ville det evt give mening, at sætte en glasvæg ind, som afskærmer op til 190 cms højde? Eller skal loftet alligevel fjernes, have membran, og alt det der? Fliserne skal naturligvis skiftes. Hvordan ville I gøre? Toilettet selvfølgelig nødt til at blive, hvor det er.

1 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

I mindre badeværelser ( under 3,25 m2 ) er hele rummet vådzone.

 Er det et større badeværelse er vådzonen 0,5 m fra bruseområdets afgrænsning, og helt til loftet. Er der særlig højt til loftet er det til normal loftshøjde. Hele gulvet er vådzone og resten vægge op til 10 cm, omkring håndvask 50 cm på hver side og over ellers helt til gulvet. 

Så der er ikke tvivl om at dine skråvægge hører til vådzonen. Så der skal vådrumssikres efter gældende regler. 

Link til bolius artikel, men det er i sidste ende bygning reglementet og Sbi anvisning 252 man skal følge.

Når du er i gang med at skifte fliser m.m. så skal du ikke tænke "toilettet selvfølgelig nødt til at blive"

Uden at gå nærmere ind i indretning kan jeg da se at der er forberedt med et par rær imellem toilet og badekar. Det kunne være til bedet, og derfor er der måske afløb under fliser. Det er meget mere praktisk at sidde på toilet under skråvæg end det er at stå under bruser. Men hvis bruseområdet bliver bredt ud imod toilet kan det naturligvis også lade sig gøre. 

Jeg ville tage fliser og alt træet ned, både gulv, vægge og loft.  Så ville jeg fortsætte skunk væggen op imod loftet med vådrumsgips.  Der laves fald på gulvet i bruseniche på sådan en måde at der bliver en højde forskel på 3 cm fra afløb til gulvet ude i gangen. Det hele vådrumsikres på sædvanlig måde med gummi og smøremembran, Fliser sættes op helt til loft, og der sættes nyt loft op. 

 Der kunne være en glasvæg ind imod toilet så den ikke blev oversprøjtet hver gang.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis