Aflæsning af elmåler - med eller uden komma!

Hej allesammen,

Jeg har et spørgsmål der vedrører en elmåler, da jeg efter leje af et sommerhus har fået en overraskende høj regning på strøm. Regningen dækker en periode på 6 uger og i den periode skulle vi jf. udlejer have benyttet intet mindre end 2137 kWh, hvilket næsten er dobbelt så højt som det forbrug vi har årligt i vores lejlighed.

Det skal dertil nævnes at opvarmingen i sommerhuset var med el-radiatorer, hvilket vi var meget bevidste om og derfor kun benyttede to, som vi havde stående på 20 grader (24/7), da vi var/er bekendt med at det er en dyr måde at varme et hus/lejlighed op med. Vedhæftet er et billede af elmåleren og mit spørgsmål går på hvorvidt det sidste tal (med de vandrette streger) skal læses som et decimaltal eller ej? Dermed kan der enten stå 51288 kWh ELLER 5128,8 kWh. Personligt troede jeg at det gjalt som et decimaltal, men udlejer er ikke enig og vi er derfor havnet på det meget høje antal anvendte kWh.

Glæder mig til at høre svar og tanker fra jer.

Mvh
Martin


Martin
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Er det her i vinterperioden i har haft sommerhuset, så kan det desværre nok godt passe med det store elforbrug, var der swimmingpool ?


Vi prøver igen, i morgen --

Det svært at se præcis, men hvis der havde været et komma og dermed et decimaltal, ville der normalt have været et komma eller et rødt felt omkring decimaltallet. Ved at regne lidt på dit tal 2137 kWh, bliver det en gennemsnitlig belastning  på 2,1 kW svarende til 50,9 kWh i døgnet. Dette inkluderer varme, madlavning og evt. elvandvarmer. Jeg vil mene, at måleren viser kWh uden decimaler, og at decimalerne skal aflæses på stregerne på tællehjulet længst til højre.


fase

Det er 2 Kw i timen , det passer meget godt , hvis der er decimaltal på en elmåler så er det rødt  , men det er mange år siden man brugte decimaler på elmålere .


Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............

måleren er fra 1985, så ville den nok ikke stå på 5128.8 kvh men det rigtige er som allerede skrevet 51288 kwh

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis