Hvad er et tyndt (og billigt) gulv?

Som nævnt i et tidligere indlæg drømmer jeg om at få lagt et microcement-gulv. Dog siger forhandlerne at mit nuværende plankegulv nok er for ujævnt, og at mellemrummene mellem brædderne vil kunne skinne igennem. De anbefaler derfor at jeg monterer et "gulv" (eks. gulvplader) ovenpå plankegulvet først, og så påfører mikrocementen.

Problemet er dog at jeg bl.a. har døre der gerne skal kunne åbne og lukke i fremtiden, og jeg derfor ikke ønsker at hæve gulvet alt for meget.

Så findes der et (virkelig) tyndt gulv derude der kan plane mit eget gulv ud, så det er klar til mikrocementen, men som samtidig ikke øger højden med for mange mm? Og hvordan slipper jeg billigst og nemmest igennem det?

29 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Jem og fix har nogle meget tynde laminatgulve. Men de er naturligvis heller ikke særlig stabile, så underlaget skal være jævnt. Mon ikke det er sådan, at jo tykkere gulvet er, jo mere stabilt er det. Så du må forsøge at afklare, hvor mange mm du har at gøre godt med.


Kan du ikke få dit nuværende plankegulv afhøvlet (eller afslebet), således at det bliver plant? Det må da give de bedste betingelser for at du ikke får problemer med at dit nye gulv "buler".


Søren O
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her

@bralle: Jeg har 20 mm op til min hoveddør, men jeg ved ikke præcis hvor tykt microcementen ender med at blive, da det skal påføres i flere tynde lag, så det er rarest at have en buffer. Min umiddelbare tanke var også et klikgulv på en 6 mm (det tyndeste jeg har kunnet finde). Kan jeg montere det direkte på mit plankegulv (og hvordan), eller skal der noget under?

@Søren O: Det nuværende gulv er faktisk (professionelt) afhøvlet (og lakeret) for en 5 år siden, så det er relativt plant, men nok ikke 100%. I mit hoved må cementen også plane lidt ud af sig selv, men jeg har ikke arbejdet med det før. Microcementlaget er meget tyndt (“få mm” ifølge forhandleren) så det er nok begrænset hvad den tager af for store ujævnheder. Jeg tror i øvrigt det er svært at gøre 100% plant ved gulvhøvl. 

Min egen idé var bare at montere et billigt vinyl på rulle, for at dække mellemrummene, men forhandleren mente at det nok stadig var for ujævnt?


Jeg tror ikke den ide med et klikgulv.
Årsagen er at et klikgulv skal lægges som svømmende gulv. Af samme grund kan man ikke lægge et klikgulv ind under feks køkkenskabe, da deres vægt gør at gulvet ikke kan arbejde, og vil så lave "bakkelandskab" et andet sted. Klikgulve arbejder flere mm om året i forhold til fugt og temperatur.
Hvis du lægger en "beton" ud over et klikgulv, vil det sikkert revne, når gulvet arbejder, hvilket jeg også tror det vil gøre oven på gulvbrædderne, for de er også af træ.
Træ og beton/hård overflade er en skidt kombination...


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...

 Ja jeg er også ræd for mandens fine microbetongulv lynhurtigt bliver omdannet til en grusvej, med det undergulv der beskrives her. Der skal for mig at se være et bærende lag under der ikke kan give sig på nogen måde, sorry.    


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce

Du skal jo nok desværre have fjernet dit trægulv, og lagt gulvspånplader, for at få en ok løsning. (det kræver så måske også at der er tættere mellem strøerne)

Var det mig ville jeg kikke mig om efter en anden type belægning end "beton"


Vi prøver igen, i morgen --

Det er ikke beton, men microbeton - det er noget helt andet. Mikrobeton er nemlig fleksibelt (se f.eks. her: https://instagram.com/p/BcubYM1BPEJ/), og kan monteres direkte på trægulv uden problemer. Forhandleren nævnte selv at jeg f.eks. kunne fuldlime gulvplader ovenpå mit plankegulv. 

Vedhæftede filer:

Jo, det kan godtnok bøje. Men hvad med planker som trækker sig fra hinanden? Dette kræver at gulvet også kan strækkes uden at knække.

Over tid vil dine gulvbrædder også begynde at pukle op igen. Her kan man normal slibe og høvle gulvene plane. Det kan man ikke når der ligger et nyt gulv ovenpå.

Jeg ville lægge fuldlimet gulvgips eller gulvspån/finer som det eneste. 


Elektronikteknikeren

Hvad består det af, 10% (fiber)beton og 90% plastik? :-)

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Der er yderligere 19 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også