20w50 kædesavsolie

Jeg har sådan en stor dunk 20w50 olie til overs fra en mc jeg havde og nærig som jeg er tænkte jeg at det måtte kunne bruges på saven..det så lovende ud, efter en nat i bilens bagagerum var det næsten tykt som sirup..og det kører bare, fældet 3 fede popler og tænderne er rene og fine, der er overhovedet ingen forskel fra det kædeolie jeg plejer at bruge..? :)

Holder øje med tilbud fra nu af..hehe

12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Alt smøreolie vil jo nok have sin virkning.

Men kædesavsolie, har jo en særlig god vedhæftningsevne, og er nok det der giver den længste levetid på kæde og sværd, da det giver optimal smørring, mellem kæde og sværd.



Vi prøver igen, i morgen --
ame skrev den 10-02-2018 22:27:00

Jeg har sådan en stor dunk 20w50 olie til overs fra en mc jeg havde og nærig som jeg er tænkte jeg at det måtte kunne bruges på saven..det så lovende ud, efter en nat i bilens bagagerum var det næsten tykt som sirup..og det kører bare, fældet 3 fede popler og tænderne er rene og fine, der er overhovedet ingen forskel fra det kædeolie jeg plejer at bruge..? 

Holder øje med tilbud fra nu af..hehe

 Din motorolie indeholder en masse giftige tilsætningsstoffer som man helst ikke ser spredt rundt i naturen. Af samme grund må du heller ikke afbrænde olien men det skal afleveres på genbrugspladsen til genanvendelse efter brug.    

Brug rapsolie i stedet som alternativ olie hvis ........... Du skal dog også vide din sav ikke må stå med rapsolie i tanken i længere tid da det størkner nede i pumpen. Derfor skal tanken tømmes for rapsolie og påfyldes alm kædeolie som du så skal save 5-10 minutter med før saven oplægges. 

Rapsolie koster også betydeligt mindre end motorolie.   


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.

På arbejde bruger vi i øvrigt mange tromler kædeolie om året til at smøre excenter pressere. De er alle med bronzelejer og smøres automatisk. Kædeolien er sej som sirup, og har stor trykstyrke så det ikke bliver presset helt væk i lejet når der i hvert slag kommer 100-200 tons tryk på. 

Det meste samles op efter brug og køres igennem en renseproces. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Der er ikke noget videre tilsætningsstoffer i sådan noget Classic 20w50 olie, det er netop det der er pointen når det bruges i en gammel motor jo, noget med at tilsætninsstoffer opløser aflejringer og giver en utæt motor.

Men lidt er der nok, men der er også tilsætningsstoffer i kædeolie..det står der ihvertfald hvis man læser databladet på det..

ame skrev den 11-02-2018 07:22:42

Der er ikke noget videre tilsætningsstoffer i sådan noget Classic 20w50 olie, det er netop det der er pointen når det bruges i en gammel motor jo, noget med at tilsætninsstoffer opløser aflejringer og giver en utæt motor.

Men lidt er der nok, men der er også tilsætningsstoffer i kædeolie..det står der ihvertfald hvis man læser databladet på det..

 Jo der er faktisk en hel del gift for biologisk liv i selv din gamle olie og derfor er brugen som kædeolie rigtig skidt !!!

Nu er det ikke alle tilsætningsstoffer der er skidt for det biologiske liv, det der er i kædesavsolie er sund mad og ikke gift samtidig med det har den egenskab det gør olien klistre til kæden og ikke bliver slynget væk som din motorolie gør. Det vil du erfare den dag du begynder at save i "rigtigt" træ og ikke noget "løst" poppeltræ.

Med din indstilling til "tilsætningsstoffer", syntes jeg du skal begynde at bruge cement i din kaffe i stedet for sukker.  Det er nemlig meget billigere og sikkert ret usundt også !!!     


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Annonce

Jeg har altid brugt majsolie fra Netto det er billigt , og da det er spiseolie totalt ugiftigt for naturen , og det virker fint.......................


Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............

Det er ikke gammel olie, det er ny olie

Og jeg vil mene at min 20w50 olie er mindst lige så klistret som kædeolie, saven har ikke hørt om at det skulle være dårligt ihvertfald, den æder det gladeligt og kæden ser ud som den plejer

Majsolie, den var ny

Størkner det også ligesom rapsolie ?

ame skrev den 11-02-2018 13:18:35

Det er ikke gammel olie, det er ny olie

Og jeg vil mene at min 20w50 olie er mindst lige så klistret som kædeolie, saven har ikke hørt om at det skulle være dårligt ihvertfald, den æder det gladeligt og kæden ser ud som den plejer

 prøv at komme lidt olie mellem to fingre, og sammenlign motorolie og kædeolie, så er jeg sikker på du vil kunne mærke forskel, kædeolien er betydelig mere klæbrig.


Men det lyder jo som om du har besluttet dig for at bruge motor olie..


Vi prøver igen, i morgen --

Ja sgu, det er jo et videnskabeligt eksperiment :)

Kører den her dunk igennem, så må vi se..om ikke andet får jeg det da brugt til noget fornuftigt.

Hvor lange tråde kan man mon trække mellem fingrene med plante olie ? 😂



Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis