Dampspærre på badeværelse i 1,5 plans hus

Hej LDS. 

Jeg er ved at renovere mit badeværelse i stueetagen. På 1. sal ligger der et badeværelse umiddelbart over. 

Skal der laves en dampspærre i loftet i stueetagen, altså imellem de to vådrum?

Jeg mener at jeg på et tidspunkt læste at der ikke skulle dampspærre i loftet, hvis der var badeværelse på 1. sal. Forklaringen var, at dampspærren så kunne gå hen og skjule eventuelle lækager fra badet ovenover. Men jeg kan ikke finde noget om det mere.


11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Der skal laves dampspærre og fuld isolering hvis der over rummet er koldt om vinteren. Ellers sker der en fugt ophobning i konstruktionen. 

Er der et rum ovenover som også er opvarmet kræves ingen dampspærre, og for så vidt heller ikke isolering. Af hensyn til lyd og brand bør der nok være 100 mm alligevel. Du skal dog være opmærksom ud imod ydermuren. Jeg tror ikke dampspærre skal undlades med det argument du har i tankerne.  



Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Super - mange tak for svar  

I badekar området er der ca. 30 - 60 cm. hvor der er skunk ovenover loftet. Det ser ud som vedhæftede billeder. Det ligner at isoleringen er 'rullet op' - hvilket den kun har været i det område. 

Skal jeg bare lade det være som det er, eller skal der laves en dampspærre etc. der?

Det var faktisk det jeg mente med "opmærksom ud imod ydermuren" Du bør have den isolering forbedret og så dampspærre under og op imod badeværelse område ovenpå. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Nej men det skal der jo mod kold skunk til gengæld.

Jeg vil skrue en 20mm wedi/jackoboard plade op mod skunken, som isolering kan fyldes oven på.

Pladen pudses ned ad til.

Hermed får du en diffusionsåben dampspærre, som tillader konstruktionen at tørre ud, og den isolerer tilmed glimrende. Og den er tæt mod vind og træk.


Elektronikteknikeren

Mange tak for alle svarene.

Gregersen:

Jeg vil skrue en 20mm wedi/jackoboard plade op mod skunken, som isolering kan fyldes oven på.

Pladen pudses ned ad til.

Hermed får du en diffusionsåben dampspærre, som tillader konstruktionen at tørre ud, og den isolerer tilmed glimrende. Og den er tæt mod vind og træk.

Der skal ikke dampspærrefolie over pladen?

Jeg havde egentlig tænkt at sætte dampspærrefolie over badområdet, så opbygningen bliver således oppefra og ned:

300 mm Isover
Dampspærrefolie
120 mm Isover
12.5 mm Fermacell

Er det ikke korrekt?

Det eneste jeg er i tvivl om er, hvordan folien skal klæbes 'op' inde mod rummet.... skal det rulles op ála billederne?

Den skal klæbes til væg og føres op til den lodrette dampspærre i væggen oven på og fastgøres denne.


Elektronikteknikeren

Det giver mening. Der er dog ikke nogen dampspærre på 1. sal heller, kun samme isolering / staniol-halløj som på billedet... skal det eventuelt klæbes derpå?

Ja, folien er din gamle dampspærre. Husk at lade den få rigeligt med overlæg


Elektronikteknikeren
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis