Ny 1.sal

Hej LDS. Jeg er ny herinde. Men har fundet hjælp via søge funktionen tidligere. 

Jeg står og skal i gang med at lave 1 sal på vores hus, efter at 3 er blevet til 4. Jeg har snakket med kommuen, om jeg skulle bruge byggetilladelse. Svaret var at jeg blot skulle sende en tegning af hvordan det bliver. Om jeg gør det nu, eller når jeg er færdig, var om til mig selv.

Sidste år fik jeg nyt tag på huset, med nye spær, så det er en ny 1. Sal der skal bygges fra bunden. Grundet lav loft højde (198 cm) i stueetagen, har vi lagt de nye spær på ydervægen. Og beholdt  det gamle bjælkelag, til at holde loft i stueetagen. Som vi så senere vil rykke ned og hæve loftshøjden(5-10-15 år?) Der er ca. 15 cm luft fra top gamle bjælkelag til bund nyt bjælkelag. Mine søvnløse nætter, går nu med at finde ud af hvordan jeg får isoleringen til at hænge i det nye bjælkelag, uden at det ryger ned, og jeg får det i hovedet, når jeg rykker det gamle bjælkelag.

Er der nogen der har gjort noget af det samme, og har en god idé? 

Jeg har brugt meget tid på at søge på nettet, for at finde krav på isoleringstykkelse, men jeg synes det er håbløst at finde rundt i. Jeg har fundet forskellige svar fra 250-400 mm? Og hvordan skal jeg tolke det når kommunen, bare skal bruge en tegning? Er der så ikke noget krav? Det skal selvfølgelig isoleres rigtigt, men jeg synes også at det bliver voldsomt med 40 cm tykke skråvægge. Er der nogen der kan svare på hvor meget der skal i skråvskråvægen? 


2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

400 mm, men er du sikker på, at bjælker, der hviler på facadestenene, kan holde til den ekstrabelastning der kommer, når der kommer beklædninger, skillerum , møbler og mennesker?

Kommunen kan kassere hele projektet, hvis du venter med at indlevere tegninger til huset er færdigt og der er konstruktionsfejl.


 

Der skal jo principiel ikke være nogen isolering imellem stue etage og 1. sal når der er udnyttet overetage. Det er jo samme temperatur. Men naturligvis skader det ikke med lidt isolering for lyd og brand

Når du tegner et snit af din konstruktion, vil du se at der hvor ude temperaturen møder din inde temperatur skal der jo isolering i. 

Det er så sikkert vandret i skunk ( ned imod stueetage ) lodret ved skunk, skråvægge og loft på 1. sal. Ved varm skunk følger isolering taget hele vejen op. 

Du skal være meget opmærksom på udluftning imellem isolering og tagflade. Der skal være mindst 1 cm sprække hele vejen langs udhæng og lige så meget i hver side, ved rygning. Det skal være forbundet med 50 mm plads imellem tag og isolering. Og det kan være en fordel at afslutte ud imod tagfod med vindstop. Det kan være at sidste lag skæres skråt ud af støbebatch.

Kommunen er som sådan ikke ansvarlig for at du følger  gældende byggelovgivning. Det er dig og din rådgiver der har det ansvar. De skal bl.a. bruge din indberetning til at få opdateret BBR meddelelse og dermed den offentlige vurdering. Til sidst ender det jo med lidt mere i ejendomsskat. 

Så til dine søvnløse nætter: 

Du kan jo få nogle stykker forskalling til at hænge i noget. Det vil sige at du skruer et smalt stykke forskalling / firkantliste på siden af  de nye spær tæt ved bunden. Så lister / drejer du så lange stykke forskalling ind under som det muligt, og de kan så skrues fast oppefra. 

Det er også muligt at skrue skråt ned igennem kanten af de nye spær, så forskalling holdes, det giver samme resultat. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis