Ovnhængsler smækket i

Min ovnlåge lukker ikke tæt, så jeg ville checke hængslerne.

De ser ud til at være OK, men da jeg rodede med det, smækkede de i. 

Nu er mit problem så, at jeg ikke kan få dem op igen.

Hvordan gør jeg?

12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Hej.

Et billed eller to vil hjælpe, samt evt. fabrikat på ovnen.   


Træd ikke på mine ledninger :o)

Velkomme på LDS.

De hængsler er maget stramme, da de jo skal kunne holde lågen. Du kan ikke tage dem ud med fingrene. 

Nogle typer har en lille pal der skal løftes for at holde den ude når du har den ude, Voss f.eks, Altså normalt før man hiver lågen af. Andre har et lille hul som passer til en skruetrækker / søm som så kan holde den/dem på plads. Blomberg f.eks. 

For at få den ud skal du have koben/ stor skruetrækker eller lignende bag den, så kan den drejes lidt ud. Du kan have flere ting parat til at sætte bag så du kan  holde den hvis den åbner sig lidt. Bordkniv / trækile el.lign. 

Hvis det er nødvendigt at skruetrækker skal over på skabslågen ved siden af for at få kræfter nok, så husk en lille plade / skærebræt ell. lign. til at beskytte mod skrammer. 

Når så begge hængsler står ude i ca. 45 grader, kan ovnlåget skubbes ned over den og du har fat på den rigtige måde. Når der så åbnes helt ned kan du fjerne pal / skruetrækker og du har løst problemet.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Jeg skrev indlæg medens du postede billede. Men det er samme princip, du skal have fat i hængsel og så er det "bare vold" men styret som jeg skitserer.

måske kan du sætte den på lågen en ad gangen som den er og så trække den ud. Derefter montere "stop søm" i hullet.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Annonce

Tak.

Det var nogenlunde, hvad jeg har forsøgt, indtil videre uden held.

Det kræver simpelthen for megen kraft i forhold til hvor lidt plads der er.

Jeg kan få dem et par millimeter ud, det er alt.

Kan ikke få noget sat i klemme.

På dem igen...

Ja "med vold skal land bygges" (lettere omskrivning af Valdemar sejrs Jyske lov fra 1241)  


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

...har nu begået vold imod den på snart alle tænkelige måder, og med alle forhåndenværende redskaber.

Resultat, jeg har fået bøjet en del af hængslet (se til højre på billedet nedenfor) og slået hul på en kno.

Kan ske, jeg bliver nødt til at købe nye i stedet.

På billeder ser det dog ud til, at de kommer  i lukket tilstand, når de købes, så så er jeg jo lige vidt.

...& den model hængsler, jeg ser billeder af, når jeg søger på ovnmodellen, er tydeligvis en anden, med en montering, der ikke ser ud til at passe med min låge... 

har du adgang til en ordentlig skruestik. så spændes den blanke del af hængsel fast, og det må være muligt at trække den lange del ud. 

Og være klar med låse søm. 

Jeg tror ikke det betyder noget at den svinger lidt ud til siden, Det skal nok styres på plads af ovnlåge.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Det lykkedes.

Men trods ihærdig nørklen gaben den stadig lige meget.

Måske, jeg alligevel sku' prøve a skifte dem...

Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis