Bundstyr til skydeport

Hej LDS-folk.

Jeg har været ved at bygge mig et lille maskinhus (144m2).
I mit maskinhus har jeg monteret 4 skydeporte.
Det eneste jeg mangler at finde ud af er, hvordan mit bundstyr skal laves.

Derfor håbede jeg på at der var nogle kvikke folk herinde, som enten har lavet bundstyr før eller har en god idé til et bundstyrs system.

Det som jeg har tænkt på er ret simpelt. U-jern i bunden af hver port som køre "ovenpå" vandrør som jeg støber ned i beton.

Andre forslag?

Vh.

Johnny

6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Jeg går ud fra at porten hænger i en skinne og at den kører uden på huset. 

Normalt laver man en glideskinne / kugleleje ( her er link ) ved bagkanten af porten når den er lukket. Den kører så uden på porten i ca. 5-10 cm højde. Det er altså anbragt umiddelbart uden for port hullet, så porten støttes både når den er lukket og når den er åben. 

Hvis porten er en enkelt port, kan den køres ind i en bøjle ved forenden, når den er lukket. 

Er det dobbelt porte er det u jern under porten udmærket, og det kan så løbe ind i et stykke jern der sikkert ikke generer lige midt i porten. ( her er link til en plastfidus ) Men den kan også laves bedre i jern. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Hvis det er enkelt port, ville jeg vælge plastrullen helt uden på port. Det er meget robust, og er ikke sart overfor om porten synker lidt med årene. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Det er dobbelt porte.
Og jeg har monteret stål trapez plader, så selv om det var enkelt porte ville rullerne nok ikke give den ønskede effekt. :/

NEJ ved lodrette ståltrapez plader kører det sikkert ikke godt.   


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Jeg vil foreslå dig at fremstille portrammer af lukkede rørprofiler, og så skære i smig i hjørnerne. Når det så bliver svejset sammen har du en vridningsstabil konstruktion. Jeg vil nok foreslå profiler 50x50x2 eller 3 mm.

Hvis du så på undersiden påsvejser et u- profil i 50x50, så kan du montere lodret styrerulle som så sidder "indvendig" i porten, og således ikke ødelægger dine beklædningsplader.

Endvidere kan du sætte et sæt hægtelukkere (en i hver side af dit porthul) som så kan trække porten helt ind til muren når den er lukket. Så ervporten samtidig låst.


Søren O
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis