Hvad bruger energi i en varmepumpe?

En luft vand varmepumpe installation består af flere elementer. Blæseren, kompressor, højtrykspumpe, cirkulationspumpe, osv.

Når en varmepumpe skal 'arbejde' for at trække varme ud af luften ved lave temperaturer. Hvad er det så for en del der forbruger ekstra energi for at få energien ud af luften? (Se bort fra afrimmeren)

Kører blæseren hurtigere rundt eller noget helt andet?

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Kompressoren skal køre for at sænke trykket på den ene side og hæve på den anden. Blæseren udendørs øger luftflow for at øge energien der optages fra udeluften.

Jeg ved fra et køleskab at kompressoren bruger en del energi. Jeg antager at den også gør det i en varmepumpe.

Det jeg fisker efter er, er det kompressoren der kommer på arbejde (bruger mere energi) når det er koldt eller er det en helt anden del? Ved du det?

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Ja, det er kompressoren der bruger mere energi jo mere den skal producere. 

Nogle kompressorer i varmepumper kører start/stop, de vil så køre i større del af tiden jo mere de skal producere. Andre kompressorer i varmepumper kører med hastighedsstyring og så skrues hastigheden op jo mere de skal producere.

Blæser og cirkulationspumpe er en meget lille del af den samlede energi forbrug, da det er små motorer. Det er hovedsagelig kompressor der bruger energi. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)

Der er et indbygget varmelegeme som hjælper når temperaturen kommer ned under 10-12 minusgrader .........


Mvh S.H. 
Tillid er godt men kontrol er bedre.......
Annonce

Så blev jeg så klog Tak.

Grunden til at jeg spørger, er at jeg ikke helt kan blive klog på min varmepumpe. Hvis jeg energimæssigt sammenligner 2 dage, så virker det som om at den bruger mindre energi på en "koldeste" dag og det kan jeg ikke forstå. 

De røde søjler er brugsvand.

Den lysegule søjle og temperaturgrafen der starter ved -5 hører sammen.

Jeg kan ikke rigtig greje, hvad der gør at den ikke bruger mere strøm når det er koldere. Det gir ikke rigtig mening.

Nogen forslag eller ideer?




Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

hvordan måler du energiforbruget ?, er det hele husets forbrug ? - så er det nok forklaring til at energi forbrug ikke følger temperatur kurven

Varmepumpen har en hjemmeside som samler forbruget op, så man kan sammenligne på dag, uge, måned og års niveau. Så det er kun varmepumpens forbrug og måler man ser

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Kan du ikke prøve at forklare grafen lidt mere? Der er gule, lysere gule, røde og en orange søjle(r). Og så er der en grå og en lysere grå linje?

Det er temperaturforskel som driver varmetransport. Når det er koldt udenfor skal kompressoren levere et lavere tryk på sin sugeside -> højere omdrejninger -> højere energiforbrug. Grunden til at trykket skal være lavere er for at få kølemidlet til at fordampe ved den pågældende udetemperatur. Fordampningen optager varme som så kan afgives i dit hus via varmepumpens kondensator.

En af grundene til at varmepumpen bruger mere strøm ved en bestemt temperatur _kan_ evt. være nogle afrimingseffekter du ser på dine kurver. Så bruger din varmepumpe tid og energi på at afrime og må så "rende" endnu stærkere når den så endelig får lov at levere varme til dit hus for at holde temperaturen.


Gaffatape, WD40 og en stor hammer!

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis