Lyset i soveværelset slukker når lyskontakten til badeværelset tændes?

Lyset i loftlampen i soveværelset slukker helt når man tænder for lyskontakten til badeværelset. For at tænde lyset i soveværelset igen skal man først slukke for kontakten og derefter tænde den igen   


Der er ikke nogen andre tænde kombinationer der virker forkerte end den som der er beskrevet ovenfor.

Nogen der har et bud på hvordan jeg løser dette problem?

Den nye loftlampe er denne: Ikea Loftlampen blev sat op i soveværelset i går, og der var ikke allerede tilsluttet en loftlampe i lejligheden i forvejen.

Vh. Quuds

11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

For det første må vi gå ud fra, at lyset tændes med hver sin kontakt, så de burde ikke have noget med hinanden at gøre. Sidder kontakterne ved siden af /under hinanden?

 For at tænde lyset i soveværelset igen skal man først slukke for kontakten og derefter tænde den igen.

Taler vi her om den samme kontakt, eller taler vi om to kontakter. Har du prøvet om der er to tilslutninger i lampeudtaget M1 og M2. Er der det, kunne du prøve, om det ændrer noget at flytte fra M1 til M2 eller omvendt. Kunne du prøve at skrue afbryderne løs og tage et billede af afbryderne bagfra, så det måske er muligt at se forbindelserne. Er der korrespondance tænding i soveværelset.



fase

Det er tilsyneladende opstået i forbindelse med "ny loftslampe i går" 

Det kan så give anledning til spørgsmålet om du har lampeudtag eller er det "et bundt ledninger" du har moneret det i. 

Hvis det sidste er tilfældet kunne det tænkes at der er smuttet en nulleder ud af mufferne. Så kan det opføre sig underlig især hvis den ene er LED og den anden bruger mere strøm. Ikke for at jeg lige kan gennemskue fejlen.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

"Ja det er én kontakt der tales om"

Ved lampeudtaget M2 har jeg haft en polsøger på, og den kommer der intet strøm ud af i soveværelset - Både når kontakten er tændt/slukket. Der er kun én kontakt i soveværelset så tror ikke der er korrespondance tænding.

I dørkarmen i soveværelset sidder der kun de her (kontakt øverst og stikkontakt nederst). Er det den øverste kontakt som jeg skal prøve at tage et billede bagfra?

Den anden dørkarm ved badeværelset sidder kun den her

P.s. i lampeudtaget i soveværelset er lampen tilsluttet M1 og null

M1 og nul lyder rigtigt. Kontakterne er smal minitangent, som løsnes ved at stikke en smal skruetrækker ind forneden og trykke opad. der hvor der er en stikkontakt løsnes den først. derefter må du gerne tage et billede af kontakterne set bagfra. både soveværelse og badeværelse.


fase
Annonce

Det er gjort nu.

Soveværelse: her og her

Badeværelse: her

Mere info: har fundet ud af at kontakterne i køkkenet også får lyset til at slå fra i soveværelset. I køkkenet er der indbygget lysstofrør tre steder, alle med hver sin kontakt og alle tre kontakter slår lyset fra i soveværelset. På badeværelset er det også lysstofrør der er monteret.   

Prøv at bytte hvid og grøn i kontakten i badeværelset, og se om det ændrer noget. Dit billede af afbryderen i soveværelset viser ikke afbryderen bagfra men kun ledningerne. Du kunne prøve at kontrollere at fasen, den hvide ledning, sidder i klemmen mærket P. Der kan så ske det at lyset tænder når tangenten er på slukket. Hvis det er tilfældet, flytter du mellemledningen til den anden klemme. Den hvide, fasen, beholder du i klemmen P. 

Kan du ikke tage et billede af afbryderen i soveværelset, så det er muligt at se, om det også er en korrespondanceafbryder. Det billede, du har taget, viser ikke afbryderen, men der er et billede af stikkontakten, som ser ud til at være forbundet rigtigt. Du kan selv kontrollere om fasen sidder i klemmen P i afbryderen.


fase

Hvis du ikke har rørt ved afbrydere, tror jeg ikke fejlen ligger der. ( Der er 2 billeder fra sovevær. hvoraf den ene viser afbr. ) 

Du har fået metalrammen med ud da du løsnede afbryderen. Der skulle have været en lille skruetrækker op nedefra der udløste den fjeder, så metalrammen blev siddende fast i træet.  Nu skal du have metalrammen frigjort fra afbryder og have den montere i hullet før du klikker afbryder på. Der skal du have de 2 søm i igen, men da de sikkert ikke holder godt må du yderligere have 2 i de andre hjørner. Alternativ 2 små træskruer med flad hoved. 

Til slut trykkes afbryder ind igen. 

Med den nye info kan jeg ikke komme bort fra at der må mangle noget forbindelse oppe i lampestedet. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Jeg har forsøgt med en anden type lampe i stedet for, og så virker det. Så Ikea lampen skal vel bare sendes retur så.

Tak for hjælpen

P.s. er ikke faldet død om af strøm endnu   

Det lyder underlig. Er du sikker på at du ikke har fået det samlet lidt bedre med den nye lampe. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis