Langt kabel til 4G antenne?

Hej

Om sommeren sejler jeg ca en måned rundt i Danmark/Sverige. Tit er der lidt mangel på netforbindelse, men sidste år hejste jeg mit mobile modem og en powerbank, i drybag op i toppen af masten og så havde jeg næsten net alle steder. Dog ikke så længe af gangen.

Tænker at det måske er lidt mere holdbart med en mobilantenne i toppen af masten som så gå ned til min 4G router (har heldigvis en ekstra). Udfordringen er at der ar ret langt = 12 meter i masten + ca 5 i båden, dvs knap 20 meter. Er der nogen der har erfaring med at forlænge fx https://www.bedresignal.dk/mobilt-bredband/antenner/magnet-antenne.html eller anden antenne via en næste 20 meter lang ledninig. Det er en sejlbåd, og der er en VHF antenne i toppen også, så man kan ikke bare opsætte en eller anden kæmpe antenne. Tror i øvrigt den skal sidde i toppen af masten hvis det skal du, og der er ikke så meget plads.  Måske er det dødsdømt fra starten?

Nogen med erfaringer i langt kabel?

18 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Du skal have et kabel med det laveste tab du kan finde, uden det bliver for tykt. Det skal du nok forvente at betale mellem et sted mellem kr. 10-50 pr meter for. Husk og få leveret kablet med de rette stik til dit udstyr.    

I stedet for den fesne lille antenne der linkes til, bør du investere i en med et større gain som eksv. denne:  https://www.bedresignal.dk/mobilt-b...tenne.html  Hvor saltvandsbestandig den er bør du spørge sælger om.

Endelig bør du give alle stik samlinger et lag selvvulkaniserende tape så du er helt sikker på de er fugttætte.

VHF antennen kan du godt montere ude på siden af masten og lavere, bare den er over 1,5 meter fra masten så den ikke bliver for retningsbestemt. 

Måske en vandret bom i toppen af masten med VHF antennen på den ene side og 3-4G på den i den modsatte ende.



Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.

Tak for svaret, den du forslår er desværre en hel del for stor til at sætte i toppen af en mast, kigger lidt på forskellige alternativer der er mindre.

Er der nogen der har er godt bud på hvor man kan købe Low Loss kabel billigst, det er ikke sådan lige at finde. 

rusalu skrev den 08-02-2018 09:40:53

Tak for svaret, den du forslår er desværre en hel del for stor til at sætte i toppen af en mast, kigger lidt på forskellige alternativer der er mindre.

Er der nogen der har er godt bud på hvor man kan købe Low Loss kabel billigst, det er ikke sådan lige at finde. 

 Det er ok, men det er der er på antennens gain du skal hente den følsomhed du mister i dit lange kabel i forhold til når du hejser 3/4G modemmet  op i masten.

3G bruger 900 og 2100 MHz samt 4G(LTE)  bruger 800, 1800 og 2600 MHz. Desværre bruges, mig bekendt, mest de højeste frekvenser på senderne rundt omkring i landet og kabeltabet er desværre størst på netop de frekvenser.

I øvrigt vil den antenne du linker til kræve den bliver monteret på et fladt stykke jernplade for at kunne fungere, da det er modvægten til antennen !  

Et godt antennekabel burde du få i alle forretninger hvor man handler med samme type antenner. Undre mig faktisk over det sted du linker til ikke opgiver kabeltab på det de selv forhandler.   

Måske du i stedet alligevel burde hejse modemmet op i masten og så lave en spændingsforsyning der via en ledning kan trække modemmet fra stedet hvor computeren betjenes ?     


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.

Du mister ikke nævneværdig signalstyrke på kablet i den forholdsvis korte længde, så længe du har styr på alle de vigtige parametre.

Først og fremmest gælder det om at opnå korrekt impedanstilpasning mellem modem og kabel, og finde en antenne som er afstemt til den/de ønskede frekvenser.

Du får ikke noget ud af en high gain antenne, hvis ikke den har en længde som er afstemt til den ønskede bølgelængde.

Som udgangspunkt skal du nok se dig efter et kabel af typen RG58 el. RG59 afhængig af om impedansen skal være 50 eller 75 ohm. Du skal også finde ud af hvilket stik du har siddende, formentlig noget SMA/SMB lignende noget. Her kan Google hjælpe dig, eller du kan lægge et billede op i tråden.


Elektronikteknikeren
Gregeren skrev den 08-02-2018 17:05:22

Du mister ikke nævneværdig signalstyrke på kablet i den forholdsvis korte længde, så længe du har styr på alle de vigtige parametre.

Først og fremmest gælder det om at opnå korrekt impedanstilpasning mellem modem og kabel, og finde en antenne som er afstemt til den/de ønskede frekvenser.

Du får ikke noget ud af en high gain antenne, hvis ikke den har en længde som er afstemt til den ønskede bølgelængde.

Som udgangspunkt skal du nok se dig efter et kabel af typen RG58 el. RG59 afhængig af om impedansen skal være 50 eller 75 ohm. Du skal også finde ud af hvilket stik du har siddende, formentlig noget SMA/SMB lignende noget. Her kan Google hjælpe dig, eller du kan lægge et billede op i tråden.

 ArgHHHHH Gregeren, ved ikke lige om jeg skal le eller græde.    

I min optik er kablet RG 58/59 et decideret lavfrekvens kabel til brug under 30 MHz. Tab ved 1 GHz (lige over laveste frekvens der bruges til 3/4G) er over 20 dB pr 100 ft (33 meter). Når du taber 3 dB i dit kabel mister du halvdelen af din sendereffekt, så kan du selv prøve at regne videre hvor store tabene er i det høje 4G bånd. De samme samme tab har du også på dit modtagersignal !!!

Link til Datablad på RG58: https://catalog.belden.com/techdata...chdata.pdf

Lidt historie om oldsagen: https://en.wikipedia.org/wiki/RG-58


 


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Annonce

Ja de gængse udgaver fra Brugsen dutter nok kun ved VHF. 

Vi har dog nogle som sagtens duer til UHF også. De er formentlig lavet i noget mere eksotisk. Noget teflon agtigt.


Elektronikteknikeren
Gregeren skrev den 08-02-2018 18:34:04

Ja de gængse udgaver fra Brugsen dutter nok kun ved VHF. 

Vi har dog nogle som sagtens duer til UHF også. De er formentlig lavet i noget mere eksotisk. Noget teflon agtigt.

 Og hvad hedder de RG 58/59 kabler så lige, min gode mand ?


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.

Jeg kan lige tage et kig i morgen.


Elektronikteknikeren
Gregeren skrev den 08-02-2018 19:30:49

Jeg kan lige tage et kig i morgen.

 Ja gør lige det.   


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.

OK det var så RG402. Det kan godt ske at vi skal holde op med at kalde det RG58 🤣


Elektronikteknikeren
Der er yderligere 8 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis