Maling af behandlede panelbrædder

Hej, er ved at male en gammel panelvæg, som i tidernes morgen er blevet behandlet med et eller andet lak af en art.

Det gør at det er mig umuligt at få en ens hvid overflade når jeg maler den. Jeg har vasket den med grundrens og vand. Og derefter givet den grunder/træspærre 2-3 gange. Se link. Men alligevel trænger træet igennem. Er det mig der bruger en dårlig grunder eller hvad er det der går galt.

Som man tydligt kan se, er er træet ikke behandlet langs gulvet, hvor fod panelet har siddet. Og malingen der er derfor langt hvidere og ens.

Link til grunder:
https://www.jemogfix.dk/spaerregrunder-til-trae-2-5-liter-luxi/6144/9041059/

10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Jeg kender ikke den omtalte grunder,men med maling og grunder må man ikke spare.I dit tilfælde,vil jeg foreslå,at du bruger en nikotinspærrer,f.eks.fra Sigma,så skulle problemet være løst.


bh

Desuden tror jeg ikke at træet er behandlet og det er blot falmet hvilket fortrækker gør når det udsættes for sol og varme

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her

hmm - ser dælme træls ud. JEg har brugt Dyrups spærregrund til et lignende projekt. Det fungerede fint. Er træet tørt nok til at male på. Grunderen skal være helt tør og gennemhærdet før du fortsætter med maling. Har der været røget - Nikotin kræver grundrens før maling. Prøv med en alkydoliemaling i stedet for vandbaseret maling/grunder.


Mvh Troels

Det kan godt være at du skal grunde med spærregrund 3 gange ,    husk at en spærregrund skal være 110 %tør inden du påfører næste lag .....   du kan godt have en grunder med lidt gennemslag som ikke trænger gennem i den færdige maling ...... man må prøve sig frem ......  tidligere havde Sigma den bedste spærregrund , men hvordan markedet ser ud i dag ved jeg ikke .........   lad være med at bruge noget alkyd-fims .......    


....god arbejdslyst..

....... g.lykke...........

Træet er ikke behandlet. 

Du skal bruge noget spærre som du har gjort. Nu måler du med en almindelig maling ovenpå også virker det. Hvis det er en ordentlig spærre. Det skal se sådan ud, det meget normalt. 

Maleren 


Faglært bygningsmaler, gør-det-selv og autodidakt ud i renovering af husmandssted 
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce

Også ville jeg i øvrigt ALDRIG bruge spærre fra et billigt mærke/lavpris varehus. 

Brug Sigmas isotop

Flüggers spærre 

Eller dyrups så er du sikker på det virker. 


Faglært bygningsmaler, gør-det-selv og autodidakt ud i renovering af husmandssted 

Hej Jacko, så har vi fået fat i noget bedre maling. Kan du anbefale en sprøjtepistol? den skal være til luft.

Det bliver ikke bedre af at blive sprøjtet på. Så skal maling fortyndes og du skal over det flere gange, før du har samme resultat. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Nej.
Hvis du ikke er yderst trænet i at sprøjtemale, vil jeg ikke anbefale det. Det kan være et værre svineri og give et dårligt resultat (mange løbere mm.)
En god langhåret rulle Det kræver lidt kræfter, men kan lade sig gøre, hvis du ikke ønsker at pensle det hele.

Vi har lavet flere listelofter her privat ved os. Vores fremgangsmåde:
- Let Afvask
- Spærring af knaster med shellack 2 gange
De ting har du så ikke mulighed for, når du har malet allerede.

- 2 gange spærre. (Fluggers/ Sigma/ Dyrup). Hvad vi nu lige har haft.

- 1-2 gange almindelig maling. (Flutex 5).

Det holder stadig her 10 år senere  

Mvh


Faglært bygningsmaler, gør-det-selv og autodidakt ud i renovering af husmandssted 

Er enig med Jacko,hvad angår fremgangsmåden,men hvis du vælger at rulle,hvad jeg vil anbefale,så anskaf en kvalitetsrulle,jeg bruger altid Spekter,som jeg mener er det bedste mærke.Forklar i forretningen hvad du skal bruge den til,så får du den rigtige.


bh
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også