Rense lejer i motor på Nilan 300 anlæg?

Hej

Mit Nilan anlæg fungerer fint, men jeg er tvunget til at slukke det om natten, fordi det larmer. Selv på trin 1 kan jeg høre motorerne, selvom der er monteret 1 meter lyddæmper på rørene, og selvom selve kassen med motorer er monteret på lyddæmpende måtter/gulvtæppe.

Jeg har forsøgt at slukke én motor ad gangen via service-menuen, og kan høre at især den ene går lidt ujævnt ved den lave hastighed. Den giver en slags "syngen" fra sig, som er den lyd jeg kan høre i soveværelset.

Spørgsmålet er nu, om det er muligt at rense lejerne i sådan en motor? Eller er løsningen at købe nye motorer? De koster vist et par tusinde stykket.

4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Rense lejerne tror jeg ikke på, men en udskiftning af lejerne er nok tiltrængt. Der findes stadig elektromekanikere der kan skifte lejer. 

Hvad siger Nilan - har de evt. ombytningsventilatorer?


Søren O

Jeg har ikke hørt Nilan, men det kan jeg prøve. Tror dog man skal gennem en servicevirksomhed.

Tak for svarene

For nogle år siden begyndte mit anlæg at støje. Jeg fandt ud af at det var lejer i den ene ventilator, der skulle skiftes. Jeg afmonterede ventilatoren, og tog den med om til elektrikeren, hvor jeg havde købt anlægget - ja, jeg troede jeg skulle have en ny ventilator :-( Men det viste sig at elektrikeren blot skilte motoren ad, og skiftede lejer. Jeg tror jeg kom til at bøde en 100-las :-)

Det så så simpelt ud at jeg ikke vil tøve med at gøre det selv en anden gang. Desvære fik jeg ikke lige målene på lejerne, så hvis der er nogen, der har en service manual, så vil jeg være interesseret. Alternativt, hvis det er sommer, så stop anlægget et par dage, og mål lejerne op.

P.S. Når det ny leje skal monteres, så slå den forsigtigt ind med en top, der passer med den yderste ring. Man må ikke slå på den midterste del!

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis